دنیا به چه شکل می‌بود اگر کشورها به اندازه جمعیت آنلاین‌شان وسعت داشتند؟

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
اینترنتی که ما هر روز با آن سر وکار داریم تنها جزیی است کوچک از دنیایی بزرگ! بخش‌هایی که تنها به ما تعلق دارند، یادداشت‌هایی که دوستان و آشنایان برای ما ارسال کرده‌اند و سایت‌هایی که گشت و گذار در آن‌ها بخشی از برنامه روزانه‌مان شده است. اما در پشت این ساختار کوچک نیرویی بس عظیم در کار است. در ادامه این مطلب جالب همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اینترنت هر روز رشد می‌کند، توسعه می‌یابد، پیشرفت می‌کند و تمامی این‌ها با کمک انسان‌هایی صورت می‌گیرد که در آن وقت می‌گذرانند. نقشه بالا به ما می‌گوید که این انسان‌ها که هستند، یا دست‌کم در کجا زندگی می‌کنند. برای دیدن این نقشه در ابعاد واقعی اینجا را کلیک کنید.

این نقشه جزئی از پروژه‌ای مربوط به اطلاعات جغرافیایی است که توسط موسسه اینترنتی آکسفورد ارائه شده و دارای دو لایه اطلاعاتی است. میزان و اندازه واقعی جمعیت آنلاین هر کشور که با توجه به تقسیمات جغرافیایی نشان داده می‌شود و درصد جمعیت واقعی آن منطقه (تفاوت این دو به صورت رنگی مشخص شده است).

بر این اساس کانادا با کم‌ترین میزان جمعیت مکان کوچکی را به خود اختصاص داده ولی از آن‌جایی که ۸۰٪ همین جمعیت، آنلاین هستند این کشور با رنگ قرمز تیره مشخص شده است. در مقابل، چین کشوری‌ است وسیع با حدود نیم میلیارد جمعیت آنلاین که در مقایسه با جمعیت واقعی این کشور تعداد اندکی به شمار می‌آیند در نتیجه این کشور با کنتراست متفاوتی نشان داده می‌شود (با رنگ روشن‌تر). کشورهایی نظیر هند، چین و اندونزی که با رنگ روشن نمایش داده شده اند کشورهایی هستند پرجمعیت، که از نظر وضعیت اینترنت جوامعی رو به رشد محسوب می‌شوند. ایران نیز در این نقشه مشخص است. کشور ما همچون چین تعداد کاربران آنلاین کمتری نسبت به کشورهای توسعه یافته دارد.

اما در نقشه دیگر وضعیتی متفاوت را شاهدیم. این نقشه مقایسه‌ای جالب ارائه داده است و کشورها را بر اساس میزان جمعیت‌شان نشان می‌دهد. توصیفی تصویری از اطلاعاتی که نقشه اول برطبق آن شکل گرفته بود.

online-population-1

وضعیت چین البته در هر دو نقشه غالب است. اما نکته جالبی که در هنگام مقایسه دو نقشه خود را نشان می‌دهد وضعیت اروپا و کره جنوبی از نظر جمعیت اینترنتی‌شان است. در حقیقت همه کشورهایی که بالای ۸۰٪ جمعیت آنلاین دارند (به جز چهار کشور کره جنوبی، نیوزلند، قطر و کانادا)، در قاره اروپا واقع‌اند.

مارک گراهام و استیفن سباتا، تهیه کنندگان نقشه فوق به دو نکته در این زمینه اشاره می‌کنند:

نکته اول اشاره‌ای است به صعود قاره آسیا به عنوان قطبی موثر در توسعه اینترنت. این قاره حدودا ۴۲٪ کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده است. کاربران اینترنت در کشورهای چین، هند و ژاپن به تنهایی از مجموع کاربران اینترنت در آمریکای شمالی و اروپا بیشتر هستند.نکته دیگر در مورد میزان نفوذ اینترنت در کشورهاست. در این نقشه تعداد کمی از کشورهای بزرگ دارای اینترنت، در رتبه‌های بالای نفوذ اینترنت (با حدود ۸۰٪ نفوذ اینترنت) جای دارند. در واقع هند با ۲۵٪ نفوذ به پایین ترین شاخه سقوط کرده است.به عبارت دیگر حتی در بزرگ‌ترین کشورهای استفاده کننده از اینترنت نیز هنوز جا برای رشد و توسعه بیشتر وجود دارد.

در اینجا همچنین شاهد اولین حضور کشورهای آفریقایی هستیم. در حالی که در نقشه ارائه شده در سال ۲۰۰۸، این کشورها حضور نداشتند، در نمودار اخیر رشد قابل توجه آنان در زمینه توسعه اینترنت به سادگی قابل رویت است.

online-population-2

گراهام می‌نویسد: در طول سه سال اخیر تقریبا تمامی کشورهای شمال آفریقا جمعیت اینترنتی خود را دوبرابر کرده اند. هم‌چنین در کنیا، نیجریه و آفریقای جنوبی شاهد جهشی قابل توجه‌ در این زمینه هستیم. هر چند بیش از نیمی از کشورهای واقع در جنوب این قاره کمتر از ۱۰٪ نفوذ اینترنت را به ثبت رسانده و رشدی قابل ملاحظه‌ نشان نداد‌ه‌اند.

تصویری از جهان که توسط این نقشه‌ها ارائه می‌گردد تنها بیان کننده بخشی از واقعیات موجود است، مخصوصا در مقایسه با جمعیت قابل توجهی که هنوز امکان دسترسی به این شبکه جهانی را ندارند. هم‌اکنون فقط یک سوم از جمعیت جهان هم اکنون به اینترنت متصل‌اند.

به نظر شما دوستان زومیتی، ایران عزیز چه جایگاهی را در زمینه اینترنت به خود اختصاص داده است؟ آیا ما به همه ظرفیت‌های موجود دست پیدا کرده‌ایم؟ نظر شما چیست؟ چه راهکارهایی را برای گسترش استفاده از اینترنت ارائه می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات