جدال گوگل‌پلی و اپ‌استور؛ برتری همچنان با اپ‌استور است!

سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
طی دو سال گذشته پلی‌استور گوگل با نرخ فوق‌العاده‌ای در حال رشد است و اگرچه هنوز هم نتوانسته به اپ‌استور iOS برسد اما اختلاف بین این دو با سرعت زیادی در حال کاهش است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اطلاعات جدید نشان می‌دهد که گوگل‌پلی با سرعت بالایی در حال رشد است و درآمدی معادل 2.5 برابر درآمد سال گذشته داشته است. طبق آمارها پلی‌استور گوگل در حال حاضر 1.5 میلیون اَپ دارد. در مقایسه با سه ماهه‌ی اول سال 2013 میزان دانلودها 50 درصد در سال جاری میلادی و در همین بازه زمانی افزایش یافته است. اما نکته مهم افزایش 2.5 برابری درآمدهای گوگل است و میزان اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز رشد 33 درصدی داشته است.

Untitled-1

در دسته‌بندی نرم‌افزارهای موجود در پلی‌استور گوگل هم اپ‌های ارتباطی بیشترین میزان درآمد و دانلود را در اختیار دارند. ابزارها و اپ‌های سرگرمی نیز اگرچه رشد خوبی داشته‌اند اما سود چندانی برای گوگل نداشته‎‌اند. شاید بد نباشد تا فرصت را مغتنم شماریم و اینجا به یک سوال پرتکرار برخی خوانندگان عزیز زومیت در مورد این‌که درآمد برخی نرم‌افزارها از کجا تامین می‌شود پاسخ دهیم.  دلیل اصلی رشد فوق‌العاده گوگل‌پلی گسترش نرم‌افزارهای رایگان یا به اصطلاح Freemium است. در این پلن تجاری شما نرم‌افزار را به صورت رایگان دانلود می‌نمایید ولی حین استفاده از نرم‌افزار ترغیب می‌شوید تا خریدهایی انجام دهید که هزینه بالایی هم ندارند. واقعیت این است که کاربران اندروید علاقه چندانی به پرداخت هزینه برای دانلود نرم‌افزارهای خود ندارند ولی معمولا حاضرند مبالغ اندکی را برای ارتقای خدمات ارائه شده در نرم‌فزار رایگانی که دانلود کرده‌اند، بپردازند. برای مثال یک اپ ارتباطی که 400 میلیون کاربر دارد را در نظر بگیرید اگر 50 میلیون نفر از این کاربران در طول سال برای مثال فقط یک استیکر 2 دلاری خریداری کنند (که مبلغ زیادی حتی برای ما هم محسوب نمی‌شود) درآمد 100 میلیون دلاری در سال را عاید شرکت سازنده اپ می‌کنند. حال تصور کنید بعضی کاربرانی را که به دفعات مشغول خرید امکانات جانبی نرم‌افزارها هستند.

Untitled-13

اگرچه گوگل‌پلی در مناطقی مانند برزیل و روسیه رشد خوبی را شاهد بوده است ولی هنوز هم سهم عمده‌ی درآمدهای آن از ژاپن، ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی است. گوگل پلی در آلمان و بریتانیا هم رشد خوبی داشته است. با تمام این اوصاف هنوز هم راه زیادی دارد تا از لحاظ درآمدی به اپ‌استور اپل برسد. البته سیستم عامل گوگل کم کم جای خود را در بین توسعه‌دهندگان باز کرده است و این خبر خوبی برای کاربران این پلت‌فرم محسوب می‌شود؛ کاربرانی که معمولا باید بیشتر از کاربران iOS منتظر بمانند تا بتوانند بازی‌ها و نرم‌افزارهای مورد علاقه خود را در اندروید تجربه نمایند. البته با رشد توسعه دهندگان اندروید اخیرا شاهد عرضه همزمان بعضی اپلیکیشن‌ها در اندروید و iOS بطور همزمان بوده‌ایم.

نظر شما چیست؟ آیا روزی شاهد غلبه گوگل‌پلی بر اپ استور خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات