اکثر کاربران در ماه حتی یک اپلیکیشن هم دانلود نمی‌کنند

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
پس از آنکه استیوجابز در تابستان ۲۰۰۸ میلادی فروشگاه اپلیکیشن‌های آیفون، اپ‌استور را معرفی کرد، دنیای اپلیکیشن‌ها شکل گرفت و اپلیکیشن‌ها با سرعت بالایی رشد کردند تا امروزه به‌عنوان نقاط قوت هر اکوسیستمی ایفای نقش کنند. براساس گزارش comScore هم‌اینک ۵۲ درصد از اوقات کاربران در تعامل با رسانه‌های دیجیتال از طریق کار با اپلیکیشن‌ها روی گجت‌ها صرف می‌شود.
تبلیغات

همانطور که اشاره کردیم، ۵۲ درصد از وقت کاربران در تعامل با رسانه‌های دیجیتال صرف کار با اپلیکیشن‌ها می‌شود که این رقم در مقایسه با آمار ۴۰ درصدی سال گذشته‌ی میلادی رشد کرده است. در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل، WWDC 2014 که خرداد ماه سال جاری در سان‌فرانسیسکو برگزار شد، اپل خبر از درآمدی ۷۵ میلیارد دلاری از ابتدای تاسیس اپ‌استور داد که در طول این سال‌ها، ماه جولای نیز به‌عنوان بهترین ماه از نظر فروش اپلیکیشن‌ها عنوان شد.

این آمارها در حالی ارائه شده است که تقریبا بخش اعظمی از کاربران بطور میانگین تقریبا هیچ اپلیکیشنی را در ماه دانلود نمی‌کنند. براساس آمارهایی که توسط comScore منتشر شده، تنها یک سوم از کاربران تلفن‌های‌هوشمند در ماه ۱ تا ۳ اپلیکیشن دانلود می‌کنند. براساس این آمارها ۷ درصد از کاربران تلفن‌های‌هوشمند در حدود نیمی از اپلیکیشن‌ها را دانلود می‌کنند.

اما چرا این آمارها نشان از عدم تمایل کاربران به خرید اپلیکیشن‌ها دارد؟ نمی‌توان غیر رایگان بودن و در واقع گران بودن را دلیل این امر عنوان کرد. از سویی دیگر بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیز بصورت رایگان در فروشگاه اپلیکیشن‌ها قرار داده شده‌اند. از این‌رو مشکل را باید در دلایل و عوامل دیگری جستجو کرد؟ یکی از پاسخ‌ها می‌تواند عدم تمایل کاربران به داشتن شمار زیادی از اپلیکیشن‌ها باشد. کاربران تلفن‌های‌هوشمند اپلیکیشن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند و شماری از اپلیکیشن‌ها نیز کاربردهایی دارند که تمام نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد، بطوریکه ۴۲ درصد از زمان صرف شده توسط کاربران برای کار با اپلیکیشن‌های موجود، با کار روی اپلیکیشن خاصی سپری می‌شود. این روزها اپلیکیشن‌ها و مخصوصاً بازی‌های بسیاری تولید می‌شوند، اما اپلیکیشن‌ها و بازی‌هایی که جریان‌ساز بوده و طرفداران خاصی را به‌خود جلب نمایند، کمتر شده است. شاید نگاهی به لیست ۲۵تایی بهترین اپلیکیشن‌ها گواهی بر این مدعا باشد، چراکه این لیست شامل نام‌هایی از فیس‌بوک، یاهو و گوگل است.

یکی دیگر از دلایل عدم دانلود اپلیکیشن‌ها را باید در سیستم ناکارآمد جستجوی فروشگاه‌های اپلیکیشن خواند. برای مثال اپ‌استور اپل سیستم جستجوی ناکارآمدی دارد و اغلب کاربران به لیست ۲۵ تایی بهترین اپلیکیشن‌ها اکتفا می‌کنند. اما بطور کلی اپل با تعریف مفهوم جدیدی در دنیای تلفن‌های‌هوشمند، خدمت بزرگی به جامعه‌ی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کرده است.

نظر شما در این مورد چیست؟ شما چه مقدار اپلیکیشن بطور ماهیانه دانلود و نصب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات