EVLeaks@ بازنشسته شد؛ چرایی آن را از زبان ایوان بلس، گرداننده‌ی EVLeaks بخوانید

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
شاید کمپانی‌های تولید‌کننده‌ی ابزار‌های الکترونیک دیروز نقطه‌ی اشتراکی برای خوشحال شدن داشتند و آن اعلام بازنشستگی افشا‌کننده‌ی نام آشنای دنیای فناوری، EVLeaks@ بود. دیروز این فاش‌کننده در آخرین توئیت خود اعلام کرد که بازنشسته شده و فعالیتی نخواهد داشت. با زومیت همراه باشید تا دلایل این بازنشستگی را از زبان Evan Blass، گرداننده‌ی این حساب توییتر بخوانید.
تبلیغات

ایوان بلس پیش از راه‌اندازی EVLeaks@ یکی از نویسندگان وب‌سایت شناخته‌‌شده‌ی انگجت بوده، اما وی بعدها بصورت ناشناس آغاز به انتشار تصاویر و اطلاعاتی از محصولات معرفی نشده‌ی کمپانی‌هایی چون اچ‌تی‌سی، نوکیا، سامسونگ، موتورولا و ال‌جی کرد. بلس در مصاحبه‌ای که در اکتبر سال گذشته‌ی میلادی با وب‌سایت Android Police به انجام رساند، پرده از هویت ناشناس خود برداشت.

All good things must come to an end. Thank you for an amazing two years. [RETIREMENT]— Evan Blass (@evleaks) August 3, 2014

وی با کسب درآمد از محل تبلیغات در وب‌سایت Evleaks.at و همچنین تبلیغات در حساب‌کاربری توئیتر خود که بیش از 187,000 دنبال‌کننده داشت، به فعالیت ادامه می‌داد که به‌ناگاه با انتشار توئیتی و بدن ارائه‌ی توضیحی تنها در یک جمله‌ی کوتاه اعلام بازنشستگی کرد. وب‌سایت The Next Web مصاحبه‌ای با Evan Blass ترتیب داده که وی در طول آن دلایل بازنشستگی را بیان کرده است. با زومیت همراه باشید.

 TNW: ایوان، اعلام بازنشستگی یکباره از جانب حساب‌کاربری Evleaks باعث تعجب بسیاری از دنبال‌کنندگان اخبار فناوری شد. آیا می‌توانید دلایل خود مبنی بر این بازنشستگی را تشریح کنید؟

بلَس: شاید دلایل این اعلام بازنشستگی بسیار پیچیده به‌نظر برسد، اما همانند موارد دیگری که پیش از این نیز شاهد آن بوده‌ایم، همه چیز به کمبود منابع مالی مربوط می‌شود. استفاده از جریان‌های خبری منتشر شده در توئیتر برای کسب درآمد کار ساده‌ای نیست. در ابتدا من تلاش کردم تا اسپانسرهایی را برای مقاطع زمانی یک ماهه داشته باشم که سپس به مقاطع زمانی یک هفته‌ای و در آخر نیز به اسپانسرهایی برای هر توئیت تبدیل شد. حتی زمانی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های کاربران کردم.

راه‌اندازی وب‌سایت نیز یکی از برنامه‌های من برای کسب درآمد بود که تاحدودی نیز موفقیت‌هایی در این زمینه حاصل شد، اما با توجه به انتشار آخرین اخبار و تصاویر فاش شده در حساب‌کاربری توئیتر، کاربران تمایل چندانی به بازدید از وب‌سایت نداشتند. ضمناً با توجه به اینکه درصد بالایی از کاربران و بازدیدکنندگان افراد آشنا با فناوری هستند و نحوه‌ی استفاده از اینترنت و در کل کامپیوتر توسط آن‌ها متفاوت است، کار را سخت‌تر کرده بود، چراکه درصد بالایی از کاربران دارای ابزار‌هایی چون ad-block بودند که یکی دیگر از مشکلات برای نمایش تبلیغات بود. همچنین تشدید بیماری MS باعث شد تا در فکر روی آوردن به فعالیت‌های دیگری باشم تا آینده‌ی مالی خود را کمی‌ بهتر تامین نمایم.

TNW: آیا هنوز شانسی برای بازگشت از این تصمیم و ادامه‌ی فعالیت Evleaks@ وجود دارد؟

بلَس: به‌طور قطع می‌توان گفت که نه. این تصمیم در جهت استراحت بیشتر یا رفتن دنبال دلخوشی‌ها نیست، بلکه همانطور که دلایل آن را در پرسش بالا، توضیح دادم، من در پی آغاز یک زندگی جدید و شغل جدید هستم تا آینده‌ی مالی خود را تامین کنم.

TNW: اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، کدام یک از اخبار یا تصاویر فاش‌شده از نظر شما بهترین خبر است؟

بلَس: بهترین خبر فاش شده از نظر من خبری است که در مورد اچ‌تی‌سی M8 پرایم منتشر شد، هرچند که این پروژه هم‌اکنون یک پروژه‌ی متوقف شده است. رندر سه بعدی آن جالب بود. همچنین باید به قرار گرفتن در لیست Wired's 101 Signals نیز اشاره کرد که مربوط به بهترین نویسندگان، خبرنگاران و تحلیل‌گران دنیای اینترنت است و این افتخار نصیب من شد تا نام من نیز در این لیست باشد.

TNW: سال گذشته شما در مصاحبه‌ای با Android Police ماهیت حقیقی خود را آشکار کردید، این کار چقدر برای شما سخت بود؟

بلَس: مطمئناً اینکار در ابتدای امر بسیار سخت بود، چراکه من تا‌ آن زمان در قالب یک هویت پنهان به‌کار مشغول بودم، اما با ارائه‌ی پیشنهاد توسط Android Police، ترغیب شدم تا خود را معرفی نمایم. همچنین باید به سابقه‌ی کاری خود در Engadget و Pocketnow نیز اشاره کنم که به‌نظر من منجر به بالا رفتن اعتبار من در دنیای فناوری شده است.

TNW: آیا کمپانی‌هایی که تحت تاثیر افشای اخباری از محصولات خود توسط Evleaks قرار گرفتند، بطور مستقیم واکنشی نشان داده‌اند؟

بلَس: در بسیاری از اوقات شاهد واکنش‌هایی بودم، اما شدت این واکنش‌ها به اندازه‌ای نبود که بسیاری از خوانندگان تصور می‌کنند. برخی کمپانی‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهند و تکذیب می‌کنند، اما در مقابل شماری نیز سکوت می‌کنند تا خبر بیش از این انعکاسی نداشته باشد.

TNW: آیا می‌توانید روش‌ها و راهکارهایی را که از طریق آن‌ها قادر به دسترسی و افشای اطلاعات بودید، توضیح دهید؟

بلَس: منابع خوب و دوستان خوب برای در اختیار قرار دادن اطلاعات کاربردی، همچنین باید به خوش شانسی نیز اشاره کرد.

TNW: آیا فاش‌کنندگانی دیگری نیز وجود دارند که کمتر شناخته شده‌اند و با رفتن شما می‌توانند جا پای Evleaks بگذارند؟

بلَس: فردی که می‌تواند به سرعت رشد کرده و به یکی از مراجع افشای اطلاعات تبدیل شود، TK O'Connor از TK Tech News‌ است. در زمان افشای اطلاعات، وی یکی از تشنه‌ترین افراد برای کسب اطلاعات و افشای آن‌ها است، اما شاید در حالت عادی یکی از بهترین انسان‌هایی باشد که تا حال دیده‌اید.

TNW: حال که شما از افشای اطلاعات دنیای فناوری و خصوصاً تلفن‌های‌هوشمند بازنشسته شده‌اید، در پی انجام چه کاری هستید؟

بلَس: مطمئناً من همچنان از دنیای تلفن‌های‌هوشمند لذت خواهم برد. دنیای تلفن‌های‌‌هوشمند و تبلت‌ها همیشه می‌توانند به‌عنوان منبع درآمدی برای شما مطرح باشند که ترکیبی از علاقه و کار است.

TNW: آیا شما باز هم در زمینه‌ی وبلاگ نویسی با انتشار توئیت فعالیتی خواهید داشت یا این خداحافظی پایانی برای تمام فعالیت‌ها بود؟

بلَس: هنوز آینده‌ی وب‌سایت به روشنی مشخص نیست، اما من حساب‌کاربری توئیتر را به‌عنوان یک علاقه‌ی شخصی برای انتشار توئیت‌های روزمره نگه خواهم داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات