اگر از ویندوز 8 خوش‌تان نمی‌آید، تلاش مایکروسافت در نسخه 8.1 تغییری در نگرش شما نخواهد داشت‎

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
بعد از ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی متخصصان مایکروسافت، اکنون ویندوز 8.1 آماده استفاده شده است. اما «آیا ویندوز 8.1 قادر خواهد بود تا طیف گسترده‌ای از کاربران را راضی کند؟» پاسخ به این سوال کوتاه است؛ اگر تا بحال با ویندوز 8 کار نکرده‌اید، ویندوز 8.1 را حتما امتحان کنید. یک دلیل قاطع و محکم برای این کار وجود دارد و آن این است که به ازای پولی که قرار است صرف خرید یک دستگاه ویندوزی کنید، گزینه‌های بسیاری از هر شکل و اندازه‌ پیش روی شما وجود دارند.
تبلیغات

برای مثال در ادامه به چند محصول مبتنی بر نسل جدید ویندوز اشاره می‌کنیم:

  • مینی تبلت 8 اینچی ایسر
  • تعداد بسیار زیادی کامپیوترهای بدون کیس و تبلت‌های 10 اینچی
  • کامپیوتر بدون کیس 18 اینچی دل به نام XPS 18
  • کامپیوترهای رومیزی با مانیتورهای بزرگ سایز
  • اولترابوک‌ها
  • کامپیوترهای مخصوص بازی
  • و تبلت ایسر با دو صفحه نمایش به نام Taichi 21

جالب است بدانید که اغلب محصولات فوق دارای قیمت‌های پایه 500 دلار هستند.

یکی دیگر از بهترین دلایل برای استفاده از ویندوز 8 این است که می‌توانید همزمان با خرید یک دستگاه، هم دسکتاپ و هم تبلت را در آن واحد تجربه کنید.

اما نکته جالب این است که اگر قبلا از ویندوز 8 استفاده کرده‌اید و ذهنیتی منفی نسبت به آن دارید باید بگوییم که ویندوز 8.1 ذهنیت شما را تغییر نخواهد داد.

درست است که مایکروسافت یک سری ویژگی جدید و ناب را به ویندوز 8.1 اضافه نموده و مواردی که باعث نارضایتی کاربران در ویندوز 8 شده بود را نیز بهبود داده است، که می‌توان برای مثال به بازگشت دکمه استارت، امکان تغییر اندازه و مقیاس ویندوز و دادن اختیار به کاربران برای انجام بوت مستقیم به حالت دسکتاپ اشاره کرد. اما بعد از انجام آزمایشات گوناگون بر روی آن مشخص شد که عاملی که باعث فراری دادن کاربران از ویندوز 8 می‌شد همچنان در ویندوز 8.1 نیز به قوت خود باقی است، و آن چیزی نیست جز اینکه از نظر برخی از منتقدین، رابط کاربری، آن‌طور که باید، جذاب و گیرا نیست و در عوض بسیار مرموز و غیر قابل کشف می‌نماید.

در ادامه به ذکر برخی از ویژگی‌های موجود در ویندوز 8 می‌پردازیم که باعث ناخرسندی بسیاری از کاربران قدیمی ویندوز شده‌اند:

  • بسیاری از حرکاتی (Gestures) که باعث انجام سریع‌تر کارها می‌شوند به سختی قابل کشف‌اند. به عنوان مثال برای مشاهده اپلیکیشن‌های در حال اجرا ابتدا باید صفحه را به سمت راست کشیده و سپس همین کار را به سمت چپ انجام دهید تا لیست اپلیکیشن‌های در حال اجرا را مشاهده نمایید.
  • برای حرکت کردن بین برنامه‌های در حال اجرا و پنجره‌های باز، فقط باید صفحه را از سمت چپ به راست بکشید؛ متاسفانه کشیدن صفحه از سمت راست به چپ تاثیری ندارد!
  • برای بستن اپلیکیشن‌های با ظاهر مدرن باید صفحه را از سمت بالای صفحه به سمت پایین آن بکشید. متاسفانه علامت کوچک ضربدر در این‌جا وجود ندارد.
  • یافتن ویژگی‌های برخی از اپلیکیشن‌ها و همچنین بخش تنظیمات آن‌ها بسیار سخت است.
  • هنگامی که از ویژگی Snap برای چیدن چندین اپلیکیشن مختلف در یک صفحه استفاده می‌کنید، اندازه اپلیکیشن‌ها به صورت اتوماتیک و توسط خودشان تعیین می‌شود. این عمل باعث می‌شود که با صفحه‌ای شلوغ مواجه شوید که امکان تغییر اندازه اپلیکیشن‌ها در آن وجود ندارد.
  • همچنان دو نسخه از مرورگر اینترنت اکسپلورر بر روی یک دستگاه وجود دارند. با این حال مایکروسافت، بزرگ‌ترین مشکل موجود در هر دو نسخه را رفع کرده است: امکان به اشتراک گذاری بوکمارک‌ها.

انطباق با ویندوز 8، نیازمند تلاش و کوشش زیادی از طرف کاربر است، و مایکروسافت راه تعامل با آن را را بی دلیل سخت و ناهموار کرده است.

اما اگر اندکی از زمان خود را صرف کار کردن با ویندوز 8 نمایید، به راحتی می‌توانید از امکانات بسیار آن نهایت استفاده را ببرید و به زودی متوجه خواهید شد که قابلیت‌های فراوانی در دل آن نهفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات