اپل 840 میلیون دلار به دلیل اعمال نفوذ در قیمت کتاب‌های الکترونیکی جریمه شد

یک‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تابستان گذشته، اپل به همکاری با 5 ناشر بزرگ به منظور افزایش قیمت کتاب‌های الکترونیکی محکوم شد اما تا کنون این شرکت ملزم به پرداخت هیچ مبلغی نشده بود. حال به نظر می‌رسد این وضع به زودی به دلیل یک ادعای خسارت دیگر تغییر خواهد کرد.
تبلیغات

 استیو برمن، وکیل مصرف‌کنندگان و ۳۳ ایالت که با پرونده‌ی وزارت دادگستری آمریکا علیه اپل مرتبط بوده‌اند گفته است که اقدامات این کمپانی موجب شده که خریداران کتاب‌های الکترونیکی به میزان 280,254,374 دلار اضافه بر رقم واقعی هزینه کنند. وی خواهان سه برابر شدن این مبلغ شده است. بلومبرگ گزارش می‌دهد:

این وکیل، که با ارزش‌ترین کمپانی تکنولوژی دنیا را به دلیل قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیک مورد تعقیب قضایی قرار داده، به دنبال 280 میلیون خسارت وارد شده به خریداران، خواهان ارائه‌ی رقم جریمه‌ای معادل سه برابر رقم مذکور است. این خبر از زبان یکی از وکلای این پرونده دیروز در منهتن شنیده شده است.شاکیان این پرونده، می‌گویند که ان‌ها حق ادعای سه برابر شدن این مبلغ را تحت قانون آنتی‌تراست دارند چرا که سال پیش در محاکمه‌ی انجام گرفته، مجرم بودن اپل در خصوص هماهنگی یک تبانی به منظور دستکاری قیمت‌ها به اثبات رسیده است. این مقدار، 0.5درصد از مقدار پول نقد اپل است که در انتهای سال 2013 گزارش شده.

قاضی محلی این پرونده، خانم دنیس کوت، گفته است که او یک محاکمه دیگر را در اواخر سال ترتیب خواهد داد تا مقدار دقیق خسارت مورد تقاضای مدعیان پرداخت شود. کوت کسی است که اپل را در محاکمه‌ی غیر ژوری که در ماه جولای برگذار شد گناهکار شناخت. او همچنین اپل را در مقابل ۳۳ ایالتی که به دادخواهی وزارت دادگستری آمریکا پیوسته بودند مسئول دانست. وزارت دادگستری در دعاوی خود تقاضای جریمه مالی را مطرح نکرده بود اما به نظر می‌رسد ۳۳ ایالت مذکور طالب خسارات هنگفتی هستند.

تا آن زمان اپل مسائل دیگری نیز برای نگرانی دارد؛ این کمپانی در ماه آینده باید دور دوم رویارویی با سامسونگ بر سر دعاوی پتنتی کالیفرنیای شمالی را شروع نماید. اپل دور اول این دعاوی را با ادعای خسارت 1 میلیارد دلاری با پیروزی پشت سر گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات