ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 وضعیت سوددهی را به AMD باز گردادند

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
AMD  پس از مدتی رکود اقتصادی حالا دوباره به سوددهی باز گشته است. این کمپانی تولیدکننده پردازنده، پس از یک سال که با ضرر دست‌وپنجه نرم می‌کرد، توانست سه‌ماهه سوم سال 2013 را با 48 میلیون دلار سود به پایان برساند.
تبلیغات

AMD در سه‌ماهه سوم سال 2013 مبلغ 1.46 میلیارد دلار درآمد داشته که از این میان 48 میلیون دلار آن سود بوده است. این خبر بسیاری خوبی برای علاقمندان این کمپانی تولید کننده نیمه هادی در دنیا، است؛ چرا که این شرکت در سه‌ماهه پیش 29 میلیون دلار ضرر و در همین فاصله زمانی در سال گذشته نیز 131 میلیون دلار ضرر داده بود.

مهم‌ترین دلیل درآمدزایی AMD مربوط به همکاری این شرکت با دو کمپانی مایکروسافت و سونی برای تأمین تراشه اصلی دو کنسول بازی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 است.

AMD در گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه سوم سال 2013 اعلام کرد که تجارت CPU (منظور پردازنده‌های کامپیوترهای شخصی) همچنان رو به کوچک شدن است و تقاضا برای آن، هر فصل نسبت به قبل 6 درصد کاهش می‌یابد. به همین دلیل AMD تصمیم گرفت تا وارد دنیای کنسول‌های بازی شود و تأمین تراشه مورد نیاز پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان را برعهده بگیرد. AMD درآمد بازار تجارت مربوط به راه‌حل‌ها بصری و گرافیکی را در فصل قبل به دو برابر افزایش داده تا این بخش به‌تنهایی بتواند 671 میلیون دلار را وارد حساب‌های شرکت کند.

اما مشکل اینجا است که درآمد مربوط به کنسول‌های بازی در ماه‌های آینده کاهش خواهد یافت چون با عرضه عمده این محصولات، تولید آن‌ها نیز کاهش یافته و از طرفی بازار کنسول‌های بازی به اندازه تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند پررونق نیست. پس AMD اگر چاره بهتری در نظر نداشته باشد، احتمالا فصل آینده به مشکل بر خواهد خورد.

اما همان‌طور که پیش از این در زومیت خواندید، AMD در تلاش است تا پردازنده مبتنی بر معماری ARM تولید کند و وارد دنیای تبلت‌ها و شاید تلفن‌های هوشمند شود. حال باید دید که این کمپانی قادر به رقابت با تولیدکنندگان مطرحی همچون کوالکام خواهد بود یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات