اپل و جدال با آمازون بر سر لینکهای خارجی و قانون خریدهای درون نرم افزاری
اپل به طور کلی موافق لینکهایی که به خارج از اکوسیستماش راه دارد، نیست و ترجیح میدهد محصولاتی چون اپلیکیشن، اشتراک مجلات و کتاب از فروشگاههای اختصاصی خودش خریداری شوند.
از سوی دیگر کتابهایی که از آمازون یا توسط اپلیکیشن Kindle این شرکت خریداری میشوند، همگی به خارج از قلمرو اپل و به فروشگاههای خود آمازون راه پیدا میکنند که این موضوع باعث خشم اپل شده است. به گفته مسئولان اپل، کار آمازون و دیگر فروشندگان محتوای دیجیتال دور زدن اپل و قانون خریدهای درون نرم افزاری این شرکت است.
سود عایدی اپل از هر خریدی که در App Store، iTunes Store و iBook Store انجام میشود 30 درصد است و به عقیده اپل لینک به خارج از این سه فروشگاه نقض حقوق و سوء استفاده از بسترهای نرم افزاری این شرکت است.
یکی از مدارکی که در دست مسئولان قضایی است، ایمیل زیر است که بین فیل شیلر و استیو جابز رد و بدل شده است و نشان میدهد که اپل قصد داشته با وضع قوانینی جلوی لینکهای خارجی را بگیرد:
در این نامه فیل شیلر به یکی از تبلیغات تلویزیونی آمازون اشاره میکند که فردی با آیفون خود یک کتاب از کیندل میخرد و بعدا ادامهی آن را بر روی تلفن اندرویدی خود مطالعه میکند. به نظر شیلر این تبلیغ دو پیام دارد. اول اینکه محتوای خریداری شده از آمازون بر روی همهی پلتفرمها در دسترس است و دوم اینکه جا به جایی از آیفون به اندروید خیلی راحت جلوه داده شده است که این موضوع مسلما به نفع اپل نیست.
استیو جابز هم در جواب میگوید که برای مقابله با این مورد باید کاربران را به سوی استفاده از سیستم پرداخت خودمان سوق بدهیم.
نظرات