روبات ژاپنی مقام اول رقایت‌های روباتیک دارپا را از آن خود کرد

یک‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
اگر روزی در یک ساختمان مخروبه به دام افتاده باشید، مطمئنا SHAFT روباتی است که شما به بودن در کنار آن نیاز خواهید داشت. این روبات که توسط تیم روباتیک ژاپنی ساخته شده است، بالاترین امتیاز ممکن را در مسابقه‌ی دارپا از آن خود کرد.
تبلیغات

روبات دو پای ژاپنی در این مسابقه 27 امتیاز از 32 امتیاز کلی را کسب کرد تا عنوان برتر را از آن خود کند.

رتبه‌های بعدی به ترتیب به تیم روباتیک IHMC - بیست امتیاز، تیم نجات Tartan-هجده امتیاز، MIT-شانزده امتیاز، RoboSimian-چهارده امتیاز، WRECS-یازده امتیاز، TracLabs-یازده امتیاز و Trooper-نه امتیاز تعلق گرفت که جایگاه دوم تا هفتم را از آن خود کردند. 8 تیم اول این رقابت در روزهای آتی جوایز مالی خود را از سوی دارپا دریافت خواهند کرد تا در دور بعدی رقابت‌ها که سال آینده برگزار خواهد شد، شرکت کنند.

SCHAFT در روز اول رقابت‌ها برای تمامی رقبا خط و نشان کشید، بطوریکه در اولین روز تمامی مراحل مسابقه را با موفقیت به پایان رساند.

اشخاصی که بدون اطلاع قبلی از ساختار این روبات‌ها به تماشای مسابقه رفته بودند، کمی گمراه شدند. چراکه از نظر استانداردهای انسانی این ربات‌ها بسیار کند بوده و حتی در برخی اوقات کاملا متوقف می‌شدند. این روبات‌ها حین انجام و گذر از مراحل به دفعات افتادند و برخی از کارها را به اشتباه انجام دادند. شاید از منظر افرادی که بدون آگاهی به این مسابقات رفته بودند، روبات‌های حاضر در رقابت‌ها چندان عملکرد مناسبی در 8 مرحله‌ی تعیین شده نداشتند.

DarpaRobotic1

8 تیم حاضر در این رقابت‌ جزو بهترین تیم‌های روباتیک در جهان بودند که به‌واقع می‌توان کارهای انجام شده توسط روبات‌های ساخته شده توسط آن‌ها را فوق‌العاده خواند. دارپا این مسابقات را برای تسریع در امر توسعه‌ی ربات‌های برگزار می‌کند. این موسسه در سال 2004 مسابقاتی را برگزار کرد که در آن ربات‌ها باید مسیری 240 کیلومتری را در صحرای موهاوی به رانندگی می‌پرداختند. هیچ‌یک از تیم‌های حاضر موفق به انجام این خواسته نشدند، اما در سال 2005 چهار تیم قادر به طی مسیری برابر با 211 کیلومتر شدند. در سال 2007 نیز 6 تیم موفق به طی مسیری شهری به‌طول 96 کیلومتر شدند.

تیم‌های برنده در این مسابقه سال آتی میلادی در مرحله‌ی نهایی این مسابقات شرکت خواهند کرد که مراحل در آن به مراتب سخت‌تر خواهد شد. تیم‌ها موظفند تا سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم را خود توسعه دهند و برای اینکار یک بازه‌یزمانی ۱۴ ماهه را در اختیار دارند.

مسابقه‌ی دارپا نکات آموزنده‌ی فراوانی را در بردارد و آن مجموعه‌ی دخیل در ساخت یک روبات است که متشکل از قطعات بسیاری است. Valkyrie رباتی انسان‌نما است که وارد مرکز فضایی جانسون نیز شده است. این ربات در این رقابت قادر به کسب امتیاز نشد. در ساخت ربات‌ها نه‌تنها سخت‌افزار مورد استفاده اهمیت فراوانی دارد، بلکه هوش‌مصنوعی مورد استفاده نیز بسیار پر اهمیت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات