سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری کره‌ی جنوبی برای توسعه شبکه‌های 5G با هزار برابر سرعت بیشتر نسبت به 4G

پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
کره‌ی جنوبی درصدد حفظ نام خود به‌عنوان کشوری است که سریع‌ترین اینترنت را در اختیار شهروندان خود قرار می‌دهد، در این‌راستا این کشور اعلام کرده است که برای توسعه‌ی شبکه‌ی ارتباطی 5G هرینه‌ای بالغ بر 1.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
تبلیغات

هنوز اطلاع زیادی در مورد جزئیات و ویژگی‌های این شبکه‌ی ارتباطی منتشر نشده است، اما بزرگترین مزیت آن سرعت 10 تا 1000 برابری شبکه‌ی 5G نسبت به شبکه‌های 4G LTE‌ است که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید سرعت 10 تا 1000 برابری برای کاربران ایرانی کمی ناملموس به‌نظر برسد، از‌این‌رو خالی از لطف نیست تا بدانید سرعت دانلود در این شبکه 100 تا 1000 مگابایت بر ثانیه خواهد بود، بنابراین می‌توان یک فیلم یا یک قسمت از سریال محبوب خود را در کسری از ثانیه دانلود کنید، هرچند با وجود چنین شبکه‌ای، دانلود محتوای موجود در اینترنت عاقلانه نیست، چراکه اینترنت بهترین مخزن اطلاعات شما است که می‌توانید در هر لحظه‌ای به آن دسترسی داشته باشید. دولت کره‌ی جنوبی امیدوار است تا با ارائه‌ی این سرویس پیش از سایر کشورها، کمپانی‌های پیش‌روی کره‌ای همچون سامسونگ و ال‌جی، با پیشرفتی فوق‌العاده پای در بازار بگذارند.

اما سول اساسی در مورد فناوری 5G مطرح است؟ پاسخ این سوال هنوز به روشنی مشخص نشده است. موسسه‌ی ITU که استاندارهای مربوط به فناوری‌های ارتباطی و مخابراتی را مشخص می‌کند، هنوز در حال گردآوری مشکلات موجود بر سر راه فناوری 5G بوده و تعریف مشخصی از فناوری 5G ارائه نداده است. مفاهیم مربوط به این فناوری ارتباطی هنوز از طریق گروه‌های تحقیقاتی که در اقصی نقاط جهان در حال کار بر روی آن هستند، در حال جمع‌‌آوری است و تاحال آزمایش‌های بسیار محدودی برای سنجش توانایی‌های این شبکه‌ی جدید به انجام رسیده است. در میانه‌های سال 2013 میلادی، سامسونگ شبکه‌ی بی‌سیم مبتنی بر فناوری 5G را برای تست توسعه داد که قادر به انتقال داده‌ها با سرعت 100 مگابایت بر ثانیه تا مسافت 1.9 کیلومتری بود. اما اطلاعات چندان زیادی در مورد نحوه‌ی پیاده‌سازی وسربط انجام آزمایش‌ها در این شبکه منتشر نشده است.

درصورتی که شرایط به‌خوبی پیش رود شاهد تدوین استاندارد این فناوری در قالب قانونی بین‌المللی در سال 2015 یا 2016 خواهیم بود. دولت کره‌ی جنوبی با انجام سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری، برای بهره‌بردای از 5G به‌عنوان یک نسخه‌ی آزمایشی در سال 2017 و عرضه‌ی آن به‌عنوان یک محصول تجاری در سال 2020 برنامه‌ریزی کرده است. یکی از بزرگترین چالش‌های موجود بر سر راه توسعه‌ی چنین سیستمی یافتن راهی برای ممانعت از تداخل داده‌‌ها در حجم‌های گیگابایتی با شبکه‌های بی‌سیم موجود و همچنین بهینه‌سازی آن برای کاهش مصرف انرژی است.

افزایش سرعت انتقال داده در نسل‌های مختلف شبکه‌های ارتباطی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طریق استفاده از کانال‌هایی با پهنای باند بیشتر ممکن شده است. LTE-Advanced که لقب سریع‌ترین شبکه‌ی ارتباطی موجود را به خود اختصاص داده است، 100 مگاهرتز از طیف بی‌سیم را مورد استفاده قرار می‌دهد در حالی که شبکه‌های 2G تنها از 200 کیلوهرتز استفاده می‌کنند. به‌دلیل نیاز به پهنای باند بیشتر در فناوری 5G نیاز است تا این فناوری به فرکانس‌های بالاتری منتقل شود تا جوابگوی نیاز بالا به پهنای باند بیشتر و در نتیجه نرخ انتقال داده‌ی بالاتر باشد، اما این انتقال نیز مشکلات خود را به‌همراه دارد که اختلال بزرگترین عامل بازدارنده برای توسعه آن است.

دولت کره‌ی جنوبی امیدوار است تا با سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری در این زمینه، کمپانی‌های مطرح این کشور، یعنی سامسونگ و ال‌جی را در این راه یاری دهد تا در حوزه‌ی محصولات با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های 5G مشکلی برای این دو برند بین‌المللی پیش نیامده و این دو قدرت بزرگ یاری رقابت در بازار جهانی را داشته باشند. از دیگر اهداف دولت کره‌ی جنوبی می‌توان به تقویت زیرساخت مخابراتی این کشور اشاره کرد که تنها 4.4 درصد از بازار جهانی را به خود اختصاص داده است. در صورتی که کره‌ی جنوبی قادر به سلطه بر مشکلات فناوری 5G‌ باشد، کمپانی‌های تولیدکننده‌ی محصولات الکترونیک در این کشور، سود زیادی را از بازار جهانی از آن خود خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات