لنوو، مذاکرات برای تصاحب بخش سرور IBM را آغاز کرد

سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
مطالعه 3 دقیقه
همانطورکه می‌دانید، بازار کامپیوترهای شخصی رو به افول بوده و رفته رفته کسب درآمد و فعالیت در این زمینه، بیش از پیش سخت‌تر می‌شود. کمپانی چینی لنوو، در حال مذاکره برای تصاحب بخش سرورهای ارزان‌قیمت کمپانی IBM است تا از این طریق، فعالیت خود را در زمینه‌ی طراحی و تولید سرور نیز گسترش دهد.
تبلیغات

این دو کمپانی، سال گذشته نیز مذاکراتی را در این مورد به انجام رساندند که به‌دلیل عدم توافق برای مبلغ موردنظر، مذاکرات بدون حصول نتیجه‌ی خاصی متوقف شد. گزارش‌ها حکایت از درخواست 4 تا 6 میلیارد دلاری IBM برای این بخش داشت که لنوو آن را قبول نکرده و پیشنهادی 2.5 میلیارد دلاری را روی میز مذاکره قرار داده بود.

لنوو که لقب بزرگترین تولید کننده‌ی پی‌سی در جهان را به خود اختصاص داده است، امروز اعلام کرد در حال انجام مذاکرات ابتدایی، برای تصاحب یک کمپانی برای آغاز کسب و کار در حوزه‌ای نو است. لنوو اشاره‌ای به کمپانی فروشنده نکرده است؛ اما در بیانیه‌ای در این خصوص، خبر از ورود به حوزه‌ی سرورها داده است که این مذاکرات نیز در این راستا در حال انجام است.

همچنین، این بیانیه خبر از عدم حصول توافق در جزئیات تا این لحظه داده است. سخن‌گوی IBM روز دوشنبه اعلام کرد که این کمپانی در این مورد اظهار نظر نخواهد کرد.

به گفته‌ی رسانه‌های چینی، کمپانی دل که سال گذشته بصورت مخفیانه، معامله‌ای 25 میلیارد دلاری را به انجام رسانده است،  یکی از گزینه‌های اصلی برای این معامله است. اما سخنگوی کمپانی دل در چین، این خبر را به شدت تکذیب کرده است.

تصاحب بخش سرورهای IBM x86 می‌تواند منجر به تقویت مواضع لنوو در حوزه‌ی ابزار‌های هوشمند قابل‌حمل گردد، چراکه این کمپانی در تلاش است تا در قالب یک کمپانی قوی در زمینه‌ی ابزار‌های‌هوشمند قابل‌حمل، پای در میدان رقابت بگذارد. این معامله برای IBM‌ نیز سودمند خواهد بود؛ چرا که این کمپانی در حال گذار از سخت‌افزار به سوی نرم‌افزار و ارائه‌‌ی سرویس‌های نرم‌افزاری است.

آلبرتو‌موئل، یکی از تحلیل‌گران مؤسسه‌ی سنفورد سی برنشتین، در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

این معامله برای دو طرف سودآور و مناسب است. در این معامله هر دو طرف پیروز خواهند شد؛ چرا که IBM قادر است تا سوددهی خود را افزایش دهد، هرچند این افزایش همچنان برای IBM مناسب نیست و در نقطه‌ی مقابل نیز لنوو با این معامله قادر است دامنه‌ی فعالیت‌های خود را در حوزه‌ی سرورها گسترش دهد.

لنوو با خرید امتیاز تولید ThinkPad PC در سال 2005 به قیمت 1.75 میلیارد دلار، تبدیل به یکی از پیشتازان تولید پی‌سی‌ شد.

براساس پیش‌بینی و تحلیل موئل، کسب‌وکار سرور IBM ارزشی برابر با 2.5 تا 2.9 میلیارد دلار دارد. براساس گفته‌های موئل، IBM‌ در فصول اخیر درآمد بسیار اندکی را در این حوزه داشته است؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد تا بیش از پیش مشتاق نشستن پای میز مذاکره باشد.

به‌نظر می‌رسد به‌دلیل اهمیت کسب‌و‌کار سرور‌ها، کمیته‌ی بررسی سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده، این مسأله را با ریزبینی بیشتری مورد بررسی قرار خواهد داد. چراکه اهمیت این مسأله بسیار بیشتر از تلفن‌های‌هوشمند و پی‌سی‌ها است و رابطه‌ی مستقیمی با امنیت این کشور دارد.

سهام لنوو که ارزشی در حدود 13.7 میلیارد دلار دارد، روز سه شنبه با افزایشی 2.75 درصدی در بورس هنگ‌کنگ مواجه شده است. همچنین سهام کمپانی لنوو با افزایشی 12 درصدی سال گذشته، بهترین آمار را در 13 سال اخیر از خود به‌جای گذاشته است. براساس گزارش منتشر شده توسط IDC، در سه‌ماهه‌ی چهارم سال گذشته، لنوو شاهد افزایشی 9 درصدی در بازار پی‌سی بوده است که در مقایسه با کاهش فروش کلی تولیدکنندگان پی‌سی به 5.6 درصد، رقم فوق‌العاده‌ای است.

اما گزارش‌های مالی منتشر شده برای IBM چندان امیدوارکننده نیست. این کمپانی با کاهش درآمد 40 درصدی در بازار چین مواجه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات