چرا گوگل به فعالیت در زمینه‌ی روباتیک علاقمند شده است؟

یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
گویا روباتیک اهمیت فراوانی برای گوگل دارد، چراکه این کمپانی رهبر تیم اندروید، اندی‌ رابین را برای هدایت پروژه‌های روباتیک خود به‌ کار گمارده است. همچنین این کمپانی مشغول تصاحب شرکت‌هایی است که در زمینه‌ی ساخت روبات‌ فعالیت می‌کنند. از جمله‌ی این شرکت‌های می‌توان به Boston Dynamics اشاره کرد که گوگل طی توافقی آن را از آن خود کرده است.
تبلیغات

چرا گوگل به دنبال توسعه‌ی روبات‌ها است؟ شاید پاسخ این سوال در افزایش درآمد بیشتر برای گوگل نهفته است. صنعت تلفن‌های هوشمند جز به مقدار محدودی در مورد گجت‌های پوشیدنی در حال اشباع شدن است. میلیون‌های تلفن‌هوشمند در سراسر جهان وجود دارند که غالبا در بردارنده‌ی سیستم‌عامل اندروید یا iOS هستند. به‌نظر می‌رسد دیگر نو‌آوری خاصی در این حوزه صورت نخواهد پذیرفت و تنها امکانات و ویژگی‌های موجود در طی سال‌های آتی بروز شده و در قالبی مدرن‌تر به بازار عرضه خواهند شد.

گوگل ‌گلس نیز به‌عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های در دست ساخت گوگل وجود دارد. گوگل سعی دارد تا با ترکیب اطلاعات موجود در اینترنت با زندگی حقیقی افراد، افرادی را که از گوگل‌گلس استفاده می‌کنند، تبدیل به حس‌گرها و رابطان فناوری گوگل‌گلس نماید. با استفاده از امکانات و ویژگی‌هایی همچون استفاده ار نقشه و مسیریابی، یافتن رستوران‌ها و اماکن عمومی، دارندگان گوگل‌گلس تبدیل به یکی از بهتریان مشتریان گجت‌پوشیدنی گوگل خواهند شد، چراکه به‌عنوان گوش و چشم گوگل عمل خواهند کرد، اما این اطلاعات نیز عطش گوگل برای دریافت اطلاعات را سیر نمی‌کند.

اما عوامل انسانی محدودیت‌های بسیاری را برای گوگل رقم خواهند زد. انسان‌ها در مقایسه با روبات‌ها توانایی کمتری برای جستجوی اطلاعات و داده‌ها دارند. انسان‌ها معمولا هر روز روند تکراری را در رفت‌و‌آمد و انجام کار‌های خود انجام می‌دهند و به‌ندرت به جستجو و کنکاش اماکن ناشناخته می‌روند. اما پایه و اساس گوگل براساس داده‌ها و اطلاعات بنا نهاده شده است و انسان‌ها قادر به تامین اطلاعات مورد نیاز این غول بزرگ نیستند. در نقطه‌ی مقابل، روبات‌ها قرار دارند که در سال‌های آتی توانایی رانندگی، رفتن به فضا برای کاوش، مسیریابی و کار در خطوط تولید کارخانه‌های بزرگ را خواهند داشت.

روبات‌های همچون Baxter قادرند تا به‌جای انسان‌ها در خطوط تولید مشغول به‌کار شوند، هرچند این اقدام منجر به افزایش بیکاری در حوزه‌ی صنعت خواهند شد. لازم‌به‌ذکر است که کمپانی‌های همچون Foxconn در حال سرمایه‌گذاری برای به‌کارگیری روبات‌ها در خطوط تولید هستند. پهبادها و روبات‌های پرنده‌ی هوشمند و کنترل شونده نیز قابلیت انجام بسیاری از کارها را برای انسان‌ها ممکن می‌سازند که می‌توان بار ترافیکی و حمل‌و‌نقل را به میزان بسیار بالایی کاهش دهند. روبات‌های خانه‌دار علاوه بر انجام کارهای منزل، می‌توانند شما را در زمان بیماری نیز کمک کنند. موارد فوق مصداق‌های بارزی از اقداماتی است که روبات‌ها می‌توانند در سال‌های آتی انجام دهند.

موارد ذکر شده را می‌توان دلایلی عنوان کرد که گوگل را مجاب به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی روباتیک کرده است. گوگل در صورت دستیابی به موفقیت در این حوزه قادر است تا بسیار پیش‌روتر از سایر رقبا حرکت کند، همچنانکه اندروید این امکان را برای گوگل در زمینه‌ی تلفن‌های هوشمند انجام داده است. بسیاری از کارشناسان در زمان توسعه‌ی اندروید نیز سرمایه‌گذاری گوگل را در حوزه‌ی تلفن‌‌های هوشمند را بسیار غیرضروری می‌پنداشتند، در این مورد نیز چنین نگرش‌هایی وجود دارد، اما گوگل روباتیک را نیز به سرمنزل مقصود رهنمون خواهد ساخت.

گوگل اخیرا 7 کمپانی شاخص در زمبنه روباتیک را مال خود کرده است که سرآمدترین آن‌ها Boston Dynamics با انواع روبات‌های پیشرفته و اعجاب‌انگیز است. هدف گوگل از خرید این کمپانی‌ها چیست؟ همانطور که دیروز طی خبری خرید کمپانی Bioston Dynamics را توسط گوگل به سمع‌ونظر شما رساندیم، این کمپانی دارای روباتهایی است که یکی از آن‌های PETMAN نام دارد. شاید گوگل در نظر دارد تا با توسعه‌ی PETMAN آن را وارد فاز عملیاتی کرده و با ارسال آن به مناطق صعب‌العبور که انسان توانایی رفتن ندارد، اطلاعات مربوط به نقشه‌های خود را تکمیل کند. شاید این روباتهای در قالب بازوهای خودکار برای یاری انسان‌ها به کار گرفته شوند. می‌توان این بازوهای هوشمند را با گوگل Now‌ ترکیب کرده و با صدور دستورات صوتی از طریق دستیار صوتی اندروید، بازوی کارآمد روباتیک را به بهترین شکل به‌کار گرفت.

لینک دانلود ویدئو

همه‌ی موارد فوق دلایلی برای علل ورود گوگل به حوزه‌ی روباتیک است. اگر هیچ‌یک از موارد فوق منطقی به‌ نظر نرسد، می‌توان افزایش درآمد را به‌عنوان یکی دیگر از دلایل سرمایه‌گذازی در این حوزه برشمرد. براساس پیش‌بنی کارشناسان، در سال‌های آتی ارزش کمپانی Boston Dynamics رقمی در حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود. گوگل می‌تواند با ترکیب داشته‌های خود با فناوری روباتیک محصولات تجاری و بسیار کاربردی را به بازار عرضه کند.

آیا می‌توان RoboGoogler را تا سال آتی میلادی در خیابان‌های پالو‌آلتو مشاهده کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات