پتنت جدید اپل ویژگی‌های Trackpad را به دکمه Home اضافه کرده و صفحه نمایش را به حسگر اثر انگشت مبدل می‌سازد

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
چندان بیراه نگفتیم اگر ادعا کنیم که یکی از بزرگترین ویژگی‌های آیفون 5S وجود حسگر اثر انگشت است. با استفاده از این حسگر، کاربر می‌تواند قفل گوشی خود را به راحتی باز کرده و همچنین بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات حساب کاربری خود در اپ استور، از این فروشگاه خرید کند. اگر فکر می‌کنید که تمام نوآوری‌های اپل به همین‌جا ختم می‌شوند، سخت در اشتباه هستید.
تبلیغات

اپل، در جدیدترین پتنت خود که در سازمان جهانی مالکیت به ثبت رسیده، به وضوح نشان می‌دهد که قصد دارد از حسگر TouchID موجود در آیفون 5S به منظور تبدیل دکمه Home به یک Trackpad استفاد نماید.

این بدان معنی است که کاربر می‌تواند با انجام حرکاتی همچون چرخاندن و بالا و پایین کردن انگشت خود بر روی دکمه Home، گوشی خود را کنترل کند.

نکته جالب در این زمینه آن است که تمامی این امکانات با تکیه بر قابلیت‌های حسگر TouchID انجام خواهد پذیرفت.

مضاف بر این‌ها، این حسگر توانایی اندازه گیری زمان و میزان فشار وارد شده توسط کاربر را دارد که همین موضوع می‌تواند آغازگر فصلی تازه به خصوص در زمینه بازی در صنعت گوشی‌های همراه هوشمند باشد.

اما شاید بتوان جالب‌ترین بخش پتنت جدید اپل را تبدیل کردن صفحه نمایش به حسگر اثر انگشت دانست. شاید در حال حاضر این موضوع امکان ناپذیر و نشدنی به نظر بیاید، اما ایده جدید اپل این است که کل صفحه نمایش را به یک حسگر اثر انگشت با دقت بالا تبدیل نماید. اگر بخواهیم با ذکر یک مثال، این قابلیت را برای شما تشریح کنیم باید بگوییم که این فناوری که در دل صفحه نمایش مخفی شده است، می‌تواند با دقت بسیار زیادی تشخیص دهد که کدام انگشت از کدام دست، اکنون بر روی صفحه نمایش قرار دارد!

از همین الان می‌توان کاربردهای فراوانی را برای این قابلیت پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال اگر انگشت اشاره خود را برای مدت زمان معینی بر روی صفحه نمایش قرار دهید، اپلیکیشن پیام‌رسان به طور خودکار باز می‌شود.

در پتنت ارائه شده از طرف اپل، به سادگی توضیح داده شده است که چگونه می‌توان از این قابلیت جالب در کار کردن با اپلیکیشن‌های گوناگون از جمله نواختن پیانو یا تایپ کردن استفاده نمود.

اگر نگران این موضوع هستید که تبدیل نمودن کل صفحه نمایش به حسگر اثر انگشت باعث کاهش شدید طول عمر باتری خواهد شد، باید بگوییم که این فناوری کاملا هوشمند است. این بدان معنی است که تنها در صورتی منابع سیستمی را درگیر خود می‌کند که کاربر انگشت یا انگشتان خود را بر روی صفحه نمایش قرار دهد.

همچنین این امکان وجود دارد که تنها بخشی از صفحه نمایش را به حسگر اثر انگشت تبدیل کرد تا منابع سیستمی، کمتر از قبل درگیر شده و مورد استفاده قرار گیرند. حتی امکان کاهش حساسیت حسگر نیز وجود دارد. حتی می‌توان این قابلیت را تنها برای چند اپلیکیشن خاص فعال نمود.

درست است که بسیاری از مواردی که کمپانی‌های مختلف اقدام به پتنت کردن آن‌ها می‌نمایند، هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه و استفاده گسترده در وسایل و دستگاه‌های گوناگون نمی‌رسند، اما خریده شدن کمپانی Prime Sense توسط اپل می‌تواند دلیل محکمی باشد مبنی بر این‌که به زودی شاهد حضور فناوری‌های مذکور در محصولاتی همچون آیفون 6 خواهیم بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات