کوالکام روی ویندوز به عنوان سومین پلتفرم ابزارهای موبایل حساب باز کرده است

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
مطالعه 6 دقیقه
زمانی که اندروید برای اولین بار پا به عرصه‌ی وجود نهاد، انتقادات فراوانی از جانب منتقدان و همچنان کاربران گوشی‌های هوشمند متوجه آن شد. اما هم‌اکنون پس از گذر پنج سال از زمان عرضه‌ی اندروید، حدود نیمی از گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده از پلتفرم اندروید استفاده می‌کنند. برخلاف مباحث مطرح شده و براساس گفته‌ی دو تن از کارشناسن حوزه‌ی ساخت نیمه‌هادی‌ها، ویندوز RT همچنان شانس بازگشت به میدان را دارد.
تبلیغات

ویندوز RT دیگر در میان سایر تولیدکنندگان سخت‌افزار طرفدار خاصی ندارد و فقط دو تولیدکننده‌، محصولاتی را با استفاده از آن به بازار عرضه می‌کنند که یکی غول نرم‌افزاری حوزه‌ی فناوری، مایکروسافت و دیگری شریک قدیمی آن یعنی نوکیا است.

اما علارغم نظر نه‌چندان مثبت کاربران و همچنین برخی تولیدکنندگان سخت‌افزار، کارشناسان در کمپانی کوالکام نظر دیگری دارند. این کمپانی که چیپ‌های تولید شده توسط آن در پردازنده‌ها و همچنین ارتباطات بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از پیشگامان در عرصه‌ی تولید ابزار‌های قابل حمل است، در پلتفرم ویندوز RT سرمایه‌گذاری می‌کند.

Surface2Qualcomm

Raj Tlluri، مدیر بخش تولید در اپلیکیشن‌های مبتنی بر پردازنده‌های کوالکام، در این‌باره چنین اظهار نظر می‌کند:

ما افق‌های دید وسیع‌تری داریم، ویندوز RT که امروزه همه با آن آشنا هستند، شاید در آینده تغییرات گسترده‌ای داشته و شباهتی به ویندوز RT کنونی نداشته باشد.

می‌توان آینده این پلتفرم را تا حدودی مدیون محصولات جدید نوکیا دانست، چرا که تبلت لومیا 2520 که هفته‌ی گذشته در ابوظبی معرفی شد، از ویندوز RT‌ استفاده می‌کند. لومیا 2520 دومین تبلت موجود در بازار است که از ویندوز RT استفاده می‌کند، چراکه سایر تولیدکنندگان که شامل ایسوس، سامسونگ، توشیبا و دل می‌شوند با فروش پایین محصولات مبتنی بر ویندوز RT، ترجیح دادند تا از این پلتفرم استفاده نکنند.

سرفیس 2 مایکروسافت از تگرا 4 با فرکانس 1.7 گیگاهرتزی بهره می‌گیرد در حالی که نوکیا از اسنپدراگون 800 با فرکانس 2.2 گیگاهرتزی برای لومیا 2520 استفاده می‌کند. هر دو محصول از ویندوز RT استفاده می‌کنند که اختصاصا برای چیپ‌های کم‌مصرف مبتنی بر معماری ARM طراحی شده است.

براساس گفته‌های Talluri، تبلت نوکیا که از چیپ Snapdragon استفاده می‌کند، عملکرد بهتری را در مصرف انرژی و سرعت پردازشی نسبت به سرفیس 2 مایکروسافت ارائه می‌کند. او حتی قیاس این دو محصول را نیز صحیح نمی‌داند.

کارشناشان دلیل استفاده از چیپ تگرا را زمان بندی عرضه‌ی سرفیس 2 عنوان کرده‌اند. نکته‌ی قابل ذکر در مورد ویندوز RT سهم پایین این پلتفرم در بازار است، در نقطه‌ی مقابل سیستم‌عامل ویندوز 8 با کسب سهم بیشتری از بازار مشتریان تجاری، حضور خود را پررنگ‌تر از پیش می‌نماید.

Stephan Horton، یکی از کارشناسان کوالکام در زمینه‌ی مدیریت تولید تبلت‌ها، نسخه ی ابتدایی ویندوز را با اولین ابزار اندرویدی یعنی T-Mobile G1 مقایسه می‌کند که در زمان عرضه در سال 2008 انتقادات فراوانی از آن به‌عمل آمد. وی توجه همه را به سهم کنونی اندروید از بازار گوشی‌های همراه جلب می‌کند که در حدود 51 درصد از گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است.

Lumia2520Qualcomm

Talluri اضافه کرد که ویندوز مایکروسافت جایگاه سومین پلتفرم گوشی‌های هوشمند در بازار را به خود اختصاص خواهد داد که شامل ویندوز فون، ویندوز RT و ویندوز 8 می شود.

کار با تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها

براساس گفته‌های Talluri، تیم‌های توسعه در کوالکام تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرند تا نمونه‌های تولید شده‌ی آزمایشی را از نظر کارکرد به حداکثر توان خود برسانند تا در نتیجه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بتوانند با توسعه‌ی بهترین نرم‌افزار‌های خود از ویژگی‌های سخت‌افزاری بیشترین بهره را ببرند.

کوالکام کار روی Snapdragon 800 را سه سال قبل از آنکه این چیپ در قلب لومیا 2520 جا بگیرد، آغاز کرده بود. کوالکام از آغازین روزهای طراحی و تولید این چیپ تعامل نزدیکی را با بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها داشته تا بتواند با شناسایی نیاز‌های آن‌ها، بهترین محصول ممکن را ارائه کند.

ساخت اولین نمونه‌ها از چیپ Snapdragon 800 در حدود دو سال زمان برد و پس از آن نیز تولیدکنندگان سخت‌افزار نیازمند صرف وقتی مشابه بودند تا بتوانند با بهینه‌سازی نرم‌افزار‌های خود با چیپ جدید، محصولی قدرتمند را به بازار ارائه کنند. وی همچنین به فعالیت‌های انجام شده در پشت‌صحنه‌ی تولید نیز اشاره می‌کند که شامل محاسبه‌ی تعداد هسته‌های مورد نیاز، میزان حافظه‌ی رم و میزان کارایی مورد انتظار است. وی فاکتور‌های فراوانی را در پروسه‌‌ی تولید یک چیپ دخیل می‌داند.

Talluri موفقیت اکوسیستم یک محصول را در گرو همکاری سه گروه اصلی می‌داند. از نظر وی برای ساخت محصول باید یک سازنده‌ی چیپ همچون کوالکام، توسعه‌دهنده‌ی پلتفرم و سیستم‌عامل و یک سازنده‌ی سخت‌افزار مشارکت داشته باشند تا بتوان در نهایت محصولی را به بازار عرضه کرد. البته نباید نقش توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را در این چرخه نادیده گرفت.

Qualcomm

افق‌های پیش‌رو

کوالکام با شناخت نیاز‌های فرارو قبل از احساس نیاز به آن‌ها، کار تحقیقات و توسعه‌ی این فناوری‌ها را شروع می‌کند. Talluri نظر خود را در این مورد چنین بیان می‌کند:

بازار هیچ‌گاه به انتظار شما نمی‌نشیند. ما براساس رقابت موجود در بازار سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در کوالکام برای هر یک ار فناوری‌های موجود تیمی زبده گمارده شده‌ و این تیم‌ها از یک برنامه‌ی 3 تا پنج ساله تبعیت می‌کنند که در آن اهداف به‌روشنی مشخص شده است.

اما وی اضافه می‌کند که نمی‌توان سمت‌وسوی تکنولوژی را به‌راحتی پیش‌بینی کرد. برای مثال شاید در حال حاضر استفاده از برخی ویژگی‌ها بسیار عادی جلوه نماید، اما کوالکام همیشه در پی کشف و استفاده از آخرین فناوری‌های ممکن است. کوالکام با رصد خواسته‌های کنونی تولیدکنندگان سخت‌افزار، نیاز‌های بعدی آن‌ها را پیش‌بینی می‌نماید.

از نظر Talluri، پس از صفحه نمایش‌های 4K نوبت به رزولوشن 8K می‌رسد که می‌تواند 4 سال دیگر را برای توسعه صرف خود نماید.

قدم بزرگ بعدی چیست؟

این دو کارشناس به آنچه که کوالکام طی سی سال اخیر به آن دست یافته، افتخار می‌کنند، اما نمی‌خواهند از قافله نیز عقب بمانند.

هند و چین دو بازار بالقوه‌ی هستند که همه‌ی کمپانی‌های غربی سعی در فتح آن‌ها دارند. از نظر Talluri این دو کشور محل فروش یک میلیارد گوشی هوشمند بعدی خواهند بود. از این رو است که کوالکام با سرمایه‌گذاری در این بازار‌ها در پی ساخت محصولاتی منطبق با خواسته‌های این بازارها همچون قیمت و کارکرد است.

اما از نظر Talluri فناوری‌های موجود همچون LTE پهنای باند لازم برای انتقال ویدئوهای 4K را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند. از این‌رو وی یافتن راهی برای در اختیار داشتن پهنای باند بیشتر را ضروری می‌داند.

از نظر Talluri در بسیاری از زمینه‌های فناوری خلا وجود داشته و نیاز برای توسعه و ایجاد راهکارهای نوینی احساس می شود که از جمله‌ی آن می‌توان به توسعه‌ی سلول‌های کوچک اشاره کرد که قابلیت اتصال ابزارهای مختلف را در منزل و محل کار به یکدیگر داشته باشند. Horton نیز به این واقعیت اشاره کرده و برخی حوزه‌ها را نیازمند پیشرفت بیشتری می‌داند چنانکه از نظر وی، با توجه به متحول شدن بازار تبلت‌ها پس از ارائه آیپد، اما تبلت‌ها هنوز در ابتدای راه قرار دارند.

چه‌چیزی متخصصان را تا میانه‌های شب بیدار نگه می‌دارد؟

Horton با کنایه به اینکه کارشناسان کوالکام، شب‌ها نیز نمی‌خوابند به این واقعیت اشاره می‌کند که رقابت سختی در بازار وجود دارد. هرچند کوالکام یکی از شرکت‌های پیشرو و بزرگ در بازار است و در برخی از مواقع جایگاه کمپانی‌های تولید کننده را در بازار تعیین می‌کند، رسیدن به این جایگاه چندین سال به‌طول انجامیده، اما حفظ این جایگاه بسیار سخت بوده و کوچکترین اشتباه و غفلت تبعات سنگینی را در پی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات