بررسی نوت بوک 15.6 اینچی RV509 سامسونگ

جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۸
مطالعه 8 دقیقه
قصد داریم نوت بوک 15.6 اینچی RV509 سامسونگ با پردازنده Core i5 اینتل، کارت گرافیک اختصاصی Nvidia و قیمت رقابتی 830,000 تومان را بررسی می کنیم.
تبلیغات

لپ تاپ سامسونگ RV509 را در چهار رنگ متفاوت و طراحی زیبا برای رقابت با نوت بوک های Mid-Range وارد بازار کرده است. در ادامه این نوت بوک را بصورت کامل و از جنبه های مختلف بررسی می‌کنیم تا با نکات مثبت و منفی آن آشنا شوید.

نگاه اولیه

سامسونگ به صورت جدی وارد بازار نوت بوک شده و سری های متنوع خود را در بازه های مختلف قیمتی عرضه کرده است. نوت بوک NP-RV509 سامسونگ نیز برای رقابت با نوت بوک های Mid-Range (بازه میانی قیمت) عرضه شده است.

نوت بوک RV509 که توسط زومیت بررسی شد دارای رنگ بندی نقره ای و مشکی بود. زمانی که RV509 را از جعبه باز می کنید طراحی راه راه ریز و نقره ای که به رنگ مشکی ختم می شود نظر شما را جلب می کند اما وقتی درب نوت بوک را باز می کنید متوجه شباهت زیاد آن به Macbook Air خواهید شد. صفحه لمسی بزرگ کی برد مشکی با کلید های با فاصله از مشخصات خوبی است که در نگاه اول نظر شما را جلب می کند. صفحه نمایش بزرگ و 15.6 اینچی آن نیز از نوع براق (Gloss) است. لبه های نمایشگر به رنگ نقره ای مات است و در وسط حاشیه بالای نمایشگر یک وب کم قرار دارد.

قسمت بالای صفحه کی برد و پایین صفحه نمایش دریچه های اسپیکرهای نوت بوک قابل مشاهده است البته این حاشیه برای زیبایی نوت بوک طراحی شده اند و تنها دو قسمت کوچک از سمت راست و چپ آن به اسپیکرها اختصاص دارد. در امتداد راست این حاشیه، دکمه پاور بصورت گرد و زیبا با نور پس زمینه آبی وجود دارد. وقتی درب نوت بوک را باز می کنید متوجه محدودیت باز شدن صفحه نمایش خواهید شد.

صفحه نمایش RV509 برخلاف اکثر نوت بوک های موجود در بازار بصورت کامل باز نمی شود در واقع صفحه نمایش اکثر نوت بوک ها تا زاویه حدود 180 درجه باز می شوند ولی در RV509 به دلیل طراحی لولای بین نمایشگر و بدنه، حداکثر زاویه باز شدن نمایشگر را به حدود 130 درجه محدود کرده است. البته معمولا زمانی که از روبرو با نوت بوک کار می کنید هرگز به زاویه بیشتر نیاز نخواهید داشت ولی اگر قرار باشد به شخصی که در کنار شما ایستاده تصویر مانیتور را نشان دهید به مشکل بر می خورید.

در قسمت پایین اسپیکر، کی برد مشکی رنگ وجود دارد فاصله کلید های کی برد بسیار خوب و کار کردن با آن لذت بخش است. در وسط قسمت پایین کی برد که کلا به رنگ نقره ای مات است یک تاچ پد بزرگ با دو دکمه فیزیکی براق قرار دارد.

در سمت چپ تاچ پد، درست در نزدیکی جایی که دست چپ جای می گیرد دریچه میکروفن وجود دارد. زمانی که با کی برد این نوت بوک در حال تایپ کردن بودیم متوجه شدیم که بعضی اوقات دست برروی دریچه میکروفن قرار می گیرد و مانع ورود صدا می شود. معمولا میکروفن در قسمت بالای نوت بوک و در کنار وب کم و یا در زیر نمایشگر در کنار دکمه پاور قرار دارد تا دست ها مانع ضبط صدا نشوند البته اگر هنگام ضبط صدا از کی برد استفاده نکنید به مشکل بر نخواهید نخورد.

در قسمت پایین تاچ پد و درست زیر دکمه های راست و چپ، لبه نوت بوک به شکل زیبایی خمیده شده و برروی آن LED های نمایشگر پاور، شبکه بی سیم، Caps Lock، دیسک سخت و غیره قرار دارند. یکی از نکاتی که سامسونگ در طراحی RV509 در نظر گرفته است عدم استفاده از پورت های ورودی و خروجی در لبه های پشت و جلوی نوت بوک است.

استفاده از پورت های ورودی و خروجی در قسمت عقب نوت بوک باعث می شود دسترسی به آنها مشکل شود و استفاده از آنها در جلوی نوت بوک باعث می شود همواره دست شما به ابزارهای متصل برخورد کند بعنوان مثال جک هدفون و میکروفن در نوت بوک های فوجیتسو سری ESPRIMO در لبه جلوی دستگاه قرار دارد و زمانی که هدفون را به نوت بوک متصل کرده اید و همزمان از کی برد استفاده می کنید دستتان مرتبا با سیم برخورد می کند. خوشبختانه طراحی پورت های ورودی و خروجی در نوت بوک NP-RV509 بسیار خوب است و پورت ها به راحتی در دسترس کاربر می باشند.

ترازو دیجیتال زومیت وزن این نوت بوک را 2,404 گرم (2.4 کیلوگرم) نمایش داد که برای یک نوت بوک با نمایشگر بزرگ 15.6 اینچی وزن مناسبی است. وزن باتری 3-Cell آن نیز 251 گرم می باشد که اگر آن را از نوت بوک جدا کنید وزن RV-509 به حدود 2.15Kg کاهش می یابد، شارژر و کابل برق این نوت بوک نیز روی هم 367 گرم وزن دارند. در مجموع اگر قصد دارید نوت بوک خود را همیشه همراه خود حمل کنید به شما توصیه می کنیم لپ تاپ 13 اینچ یا کوچکتر انتخاب کنید در غیر اینصورت سنگینی نوت بوک آنقدر آزاردهنده خواهد بود که از خیر حمل کردن آن خواهید گذشت.

مشخصات سخت افزاری RV509 – بصورت مختصر

  • پردازنده: Intel Core i5 – M480 2.67GHz
  • تراشه اصلی مادربرد: Intel HM55
  • حافظه: DDR3 4GB
  • گرافیک: Nvidia GeForce 315M – GPU GT218 –RAM 1GB DDR3 64Bit
  • حافظه ذخیره سازی: HDD 500GB Samsung
  • نمایشگر: 15.6" LCD LED-Backlit – Resolution 1366x768px
  • سیستم عامل: DOS

همانطور که پیش تر گفتیم خوشبختانه در قسمت جلو و عقب نوت بوک RV509 هیچ پورتی وجود ندارد. در لبه سمت چپ نوت این لپ تاپ به ترتیب از بالا به پایین، ورودی برق آداپتور، پورت RJ45 شبکه یا Ethernet، دو پورت USB 2.0، خروجی مانیتور یا D-Sub، خروجی HDMI، جک هدفون و میکروفن قرار دارند. در لبه سمت راست RV509 نیز یک پورت USB و درایو DVD RW جای داده شده است.

خوشبنختانه برروی این نوت بوک هیچ سیستم عاملی عرضه نمی شود و همین موضوع باعث رقابتی تر شدن قیمت NV509 شده است و از آنجایی که در کشور ما  حق کپی رایت برای نرم افزارهای خارجی رعایت نمی شود می توانید از نسخه های کپی شده سیستم عامل ویندوز 7  و یا در صورت تمایل از یک نسخه مجانی لینوکس مانند Ubuntu استفاده کنید. اگر هم تمایل دارید نسخه اصلی ویندوز را تهیه کنید هر نسخه ایی که نیاز داشتید را خریداری می کنید و مجبور به استفاده از سیستم عامل تحمیلی نخواهید بود. به هر حال ما برای آزمایش این نوت بوک از Windows 7 Ultimate استفاده کردیم.

شرکت هورداد رایان به همراه RV509 یک آنتی ویرویس Kaspersky Internet Security ارجینال با لایسنس یک ساله نیز هدیه می دهد.

خواندن مقاله را در صفحه های بعدی ادامه دهید تا با جزئیات بیشتر این نوت بوک و [highlight class="green"] بازده و توانایی آن در نرم افزارهای مختلف آشنا شوید.

کی برد و تاچ پد

زمانی که درب RV509 را باز می کنید کی برد فوق العاده راحت Chicklet آن را مشاهده می‌کنید. فاصله کلیدها مناسب و اندازه آنها بسیار خوب است.

وقتی با کی برد این لپ تاپ کار می کنید تفاوت چندانی با کی برد کامپیوترهای دستکتاپ احساس نخواهید کرد. فاصله کلیدها آنقدر خوب است که به سختی می توان یک کلید را به اشتباه تایپ کرد. کلیدها به هر دو زبان فارسی و انگلیسی برچسب گذاری شده اند. رنگ مشکی صفحه کلید نیز به خوبی با بدنه نقره ای ست شده است.

با استفاده از کلیدهای ترکیبی FN و کلید های F2 تا F10 می توانید برخی از امور مانند کم و زیاد کردن صدا، شدت روشنایی نور مانیتور، روشن و خاموش کردن شبکه بی سیم و غیره را کنترل کنید.

اندازه تاچ پد این نوت بوک نیز بزرگ است و طی چند ساعتی که ما با این نوت بوک کار کردیم هیچ مشکلی در حرکت نشانگر ماوس نداشتیم، اگر با تاچ پد برخی از نوت بوک های HP کار کرده باشید حتما متوجه شده اید که بعضی اوقات نشانگر ماوس عکس العمل های عجیبی نشان می دهد و تاچ پد دستورات را به خوبی منتقل نمی کند. خوشبختانه چنین مشکلاتی با تاچ پد RV509 نخواهید داشت. تنها مشکلی که ما با تاچ پد این لپ تاپ داشتیم فاصله نسبتا زیاد آن تا کی برد است البته کاربر پس از مدتی به آن عادت خواهد کرد ولی اگر با نوت بوک های 14 اینج یا کوچکتر کار کرده باشید کمی زمان نیاز خواهید داشت تا بتوانید به تاچ پد و کی برد عادت کنید.

از سمت راست و پایین Touchpad می توانید به عنوان اسکرول استفاده کنید.

صفحه نمایش

صفحه نمایش بزرگ 15.6 اینچ یا 39.62 سانتی متری RV509 وضوح تصویر 1366x768 پیکسل دارد. این صفحه نمایش از نوع LCD LED-Backlit و براق است. براق بودن مانیتور باعث می شود تصاویر بصورت شارپ و زنده به نظر برسند اما موجب انعکاس نور محیط نیز می گردد. یعنی اگر قرار است با نوت بوک خود در نور شدید، خارج از محیط منزل کار کنید دچار مشکل خواهید شد.

زاویه دید افقی صفحه نمایش از هر دو طرف خوب است و زمانی که در طرفین نوت بوک تا زاویه حدود 160 درجه قرار می گیرید تصاویر را به خوبی مشاهده می کنید اما زاویه دید عمودی نمایشگر RV509 همانند اغلب نمایشگرهای TN قابل قبول نیست. همانطور که پیشتر نیز گفتیم طراحی لولای بین نمایشگر و بدنه نوت بوک به نحوی است که نمی توان نمایشگر را خیلی باز کرد که این عامل باعث می شود زمانی که از بالا به صفحه نمایش نگاه می کنید مانند زمانی که کنار میز ایستاده اید تصاویر را بخوبی مشاهده نکنید.

بازده و گرافیک

پردازنده RV509 که ما آزمایش کردیم Intel Core i5 M480 با فرکانس 2.67GHz بود. M480 دارای دو هسته و Cache 3M است. این پردازنده پس از اجرای اغلب امور بر می آید. کارت گرافیک اختصاصی این لپ تاپ نیز Nvidia GeForce 315M با 1GB حافظه DDR3 است. حافظه RAM آن نیز 4GB است که اگر بخواهید از تمام ظرفیت آن استفاده کنید باید از نسخه 64 بیتی سیستم عامل استفاده کنید. با توجه به پشتیبانی وسیع سخت افزار و نرم افزارها از نسخه های 64 بیتی و سرعت بیشتر آنها، زومیت همیشه به شما پیشنهاد می کند که از [highlight class="green"] نسخه 64 بیتی ویندوز استفاده کنید.

RV509 از پس اجرای بازی ها با  جزئیات پایین تصور (Low Details) بر می آید، صفحه نمایش بزرگ آن نیز لذت اجرای بازی ها را افزایش می دهد. 5% تا 10% از توان پردازنده Core i5 این نوت بوک برای اجرای برنامه های ادارای مانند مجموعه نرم افزاری آفیس، مرور صفحات وب و غیره کافی است. ما این نوت بوک را در برخی از نرم افزارهای گرافیکی مانند Photoshop CS5 و GIMP نیز آزمایش کردیم به لطف پردازنده 2.67GHz و کارت گرافیک اختصاصی Nvidia، این نرم افزارها نیز به نرمی اجرا می شوند.

ما قدرت و بازده RV509 را در جنبه های مختلف آزمایش کردیم نتیجه آزمایشات را در ادامه مشاهده می کنید:

  • امتیاز 4959 در PC Mark Vantage
  • امتیاز 3857 در PC Mark 2006
  • امتیاز 5.0 در آزمایش داخلی ویندوز 7

DPC Latency برای آزمایش توانایی نوت بوک برای مدیریت استریم فایل های صوتی و تصویری است. RV509 به خوبی از پس این آزمایش برآمد.

CrystalDiskMark و HD Tuner Pro برای آزمایش توانایی دیسک سخت در خواندن و نوشتن اطلاعات استفاده شد. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در دیسک سخت 500 گیگابایتی RV509 برابر با 86.6MB/s (مگابایت در ثانیه)، حداقل سرعت انتقال اطلاعات در این HDD برابر 41.4MB/s، میانگین سرعت انتقال اطلاعات نیز 67.5MB/s می باشد.

آزمایش طول عمر باتری

برای آزمایش طول عمر باتری، روشنایی تصویر را برروی 70% تنظیم کردیم و پس از شارژ کامل باتری آن را یک بار با نرم افزار Battery Eater آزمایش کردیم و در آن پس از 1:18 دقیقه شارژ باتری به 7% رسید و ویندوز به حالت Hibernate رفت.

در آزمایش بعدی باتری را مجددا شارژ کامل کردیم و این بار یک قسمت از مستند Planet Earth را با فرمت MKV و رزولوشن 1080p پخش کردیم و تنظیمات پلیر را طوری اعمال کردیم که پس از تمام شدن بلافاصله از اول پخش را شروع کند. در این حالت باتری 3 Cell این نوت بوک 1:59 دقیقه دوام آورد.

جمع بندی:

کیفیت بدنه RV509 خوب است و برخلاف برخی از نوت بوک های این بازه قیمتی در ساخت RV509 از مواد کم کیفیت استفاده نشده است. طراحی و رنگ بندی نقره ای - مشکی این نوت بوک زیباست و نظر شما را جلب خواهد کرد. قیمت 830,000 تومانی آن نیز با توجه به مشخصات فنی آن مناسب است. به لطف پردازنده خوب Core i5 M480 و گرافیک 315M این نوت بوک به راحتی از پس اجرای اکثر نرم افزارها و برخی از بازی ها بر می آید.

از مهمترین مشکلاتی که ما در RV509 مشاهده کردیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زاویه محدود باز شدن صفحه نمایش
  • زاویه دید عمودی کم نمایشگر
  • طول عمر نسبتا کم باتری حدود 2 ساعت
  • عدم ارائه درایورهای نرم افزاری (پس از نصب سیستم عامل می بایست درایورها را از اینترنت دانلود کنید)
  • عدم ارائه دفترچه راهنمای فارسی یا انگلیسی (دفترچه راهنمای نوت بوک به زبان عربی است)

در مجموع اگر بدنبال نوت بوک با قیمت مناسب، بازده بالا و صفحه نمایش بزرگ هستید و قصد ندارید آن را زیاد جابجا کنید. RV509 یکی از بهترین انتخاب های شماست. اما اگر قصد دارید نوت بوک خود را جابجا کنید می بایست از خیر صفحه نمایش بزرگ 15.6 اینچی بگذرید و یک نوت بوک با صفجه نمایش 13 اینچ به پایین و وزن سبک انتخاب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات