آیا اولین پردازنده‌ 64 بیتی 4 هسته‌ای مبتنی بر معماری ARM توسط اینتل ساخته خواهد شد؟

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
اینتل جزو معدود شرکت‌های بزرگ تولید کننده نیمه هادی در جهان است که در حال حاضر پردازنده مبتنی بر معماری آرم تولید نمی‌کند و بر روی معماری x86 خود پافشاری می‌کند، اما شرکت Altrera یکی از بزرگ‌ترین مشتریان اینتل، گفته که به زودی 10 مدل جدید از سیستم-روی-یک-چیپ‌های خود را عرضه خواهد که یکی از آن‌ها براساس معماری Cortex-A53 طراحی شده است.
تبلیغات

اینتل سازنده تراشه‌های مورد نیاز شرکت Altera است و از این رو SoCهای این شرکت نیز در کارخانه‌های اینتل تولید می‌شوند. در بین SoCهای جدید Altera یک مورد از معماری Cortex-A53 پیروی می‌کند که با فناوری 64 بیتی نیز سازگار خواهد بود.

در حال حاضر تنها پردازنده مبتنی بر معماری ARM که از فناوری  64-بیتی نیز پشیتبانی می‌کند، A7 اپل است که از دو هسته برخوردار می‌باشد. حال آلترا قصد دارد به کمک اینتل اولین تولید کننده پردازنده 4 هسته‌ای 64 بیتی دنیا باشد.

نکته جالب توجه در SoCهای جدید آترا استفاده از لیتوگرافی 14 نانومتری است که اینتل آن را تایید نموده است. این در حالی است که دیگر تولیدکنندگان SoC در دنیای موبایل شامل سامسونگ و کوالکام فعلا قادر به استفاده از لیتوگرافی 14 نانومتری نیستند.

به این ترتیب اینتل فعلا سلاحی را در اختیار دارد که شاید رقابت این شرکت با کوالکام و سامسونگ را جذاب‌تر کند. از طرفی این غول تولید کننده نیمه‌هادی حساب ویژه‌ای را برروی نسل جدید پردازنده‌های اتم (Bay Trail) خود باز نموده و امیدوار است تا محصولات بیشتری با این پردازنده وارد بازار موبایل شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات