زندگی در دنیای گوگل: اکوسیستم مورد نظر گوگل برای اندروید ال

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
مطالعه 5 دقیقه
بزرگترین و مهم‌ترین خبری که از کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل می‌توانستیم برداشت کنیم نه Android TV است و نه آن چند ساعت هوشمند مبتنی بر Android Wera. مساله‌ی اساسی این است که اندروید در حال تبدیل شدن به چیزی فراتر از یک سیستم‌عامل موبایل بوده و تلاش دارد در زندگی شما جایگاهی ویژه‌تر پیدا کند.
تبلیغات

 با رونمایی رسمی از نسخه جدید پلتفرم اندروید که گوگل آن را اندروید «ال» خطاب می‌کند، گوگل قصد دارد در هر آنچه که شما طی زندگی دیجیتال خود انجام می‌دهید نقشی اساسی داشته باشد. این نقش می‌تواند هر چیزی از حرکت در میان کارت‌های Google Now در گوشی هوشمند به منظور کسب اطلاعات گرفته، تا حذف یک اعلان از روی ساعت هوشمند روی مچ شما یا استفاده از جستجوی صوتی برای یافتن یک فیلم در Android TV و تلاش برای یافتن یک کافه به کمک سیستم مبتنی بر اندروید درون خودرو را در بر بگیرد. اندروید همه جا شما را دنیال خواهد کرد؛ این است که اهمیت دارد. و از آنجا که ویژگی‌هایی نظیر همگام سازی جامع میان دستگاه‌ها و دستورات صوتی یکپارچه موجب سادگی بیشتر زندگی شما خواهد شد، گوگل در ازای ارائه‌ی این سادگی بیشتر به زندگی‌تان، چیز ارزشمندی را در مقابل بدست خواهد آورد؛ این متای ارزشمند چیزی نیست جز دسترسی بی وقفه به جریان اطلاعات شخصی و تاریخچه‌ی خواسته‌ها و جستجوهای شما. در حقیقت شاید بتوان چنین تصور کرد که بطور قطع گوگل از حرف L در نسخه‌ی جدید اندروید، کلمه‌ای جز Life به معنای زندگی را در ذهن نداشته است.

اندروید ال که به زودی راه خود را به دستگاه‌های جدید باز خواهد نمود، در حقیقت پیاده‌سازی مجددی از اکوسیستم عظیم مورد نظر گوگل است که تار و پود آن به هم پیوند خورده و در قالب یک نسخه‌ با تغییرات ظاهری جذاب ارائه شده است. این نسخه‌ از سیستم عامل گوگل آرایشی جدید تحت نام «طراحی متریال» را به خود گرفته که ظاهری تازه با استفاده از المان‌های شناور و انیمیشن‌های انتقالی به منظور ارائه‌ی تجربه‌ای جذاب‌تر بر بستر اندروید، سیستم‌عامل کروم و وب در نظر گرفته می‌شود.

در کنار این ظاهر زیبا و متواضع جدید، نوآوری حقیقی در هسته و قلب برنامه‌ی ماهرانه‌ی اندروید ال نهفته است: ویژگی‌هایی که زندگی شما را از بر بستر گوشی، ساعت، دسکتاپ، خودرو و... یکپارچه و متحد خواهد ساخت. برای نمونه، در نظر بگیرید که اعلان‌های مربوط به تماس و پیغام جدید و حتی خالی بودن باتری گوشی هوشمندتان را بر روی کروم‌بوک دریافت کنید. اپل نیز عملکرد مشابهی را در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود برای نسخه جدید OS X پیش‌بینی کرده بود.

sundar

پیش‌تر و در طول نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل، ساندار پیچای آنچه را که اصولا بیانیه‌ی ماموریت جدید این کمپانی به شمار می‌رود ارائه داد:‌ "ما یعنی اندروید، کروم و سراسر گوگل با یکدیگر از نزدیک کار کردیم تا به یک نگرش با ثبات و واحد در خصوص موبایل، دسکتاپ و فراتر از آن برسیم." بنابراین به جای اینکه از طریق سیستم‌عامل اندروید بر روی گوشی هوشمند یا سرویس‌هایی نظیر Google Docs ورودی‌هایی به دنیای گوگل زده شود، همه چیز به زیر چتر گسترده‌ای به نام «ال» خواهد رفت. تاریخچه‌ی جستجوی شما و نیز اطلاعات محتوایی حاصل شده از Google Now شما را بصورت مجازی در همه جا دنبال خواهد کرد؛ حتی در اتاق نشیمن یا خودروی شخصی شما که گوگل راه خود را بدان‌ها باز خواهد کرد. حقیقت آن است که چنین سیستم متمرکز و متحدی می‌تواند مزایای بی‌شماری به همراه داشته باشد. فراتر از همگام‌سازی تنظیمات و اعلان‌ها، شما حتی قادر خواهید بود تنها با پوشیدن ساعت مجهز به Android Wear خود بدون نیاز به وارد کردن هیچ‌گونه پین کد یا الگوی رمزی، موجب باز شدن قفل گوشی هوشمندتان شوید.

فاکتور تسهیل زندگی که در این میان مطرح می‌شود کاملا دلنشین است اما در حالت کلی نیز اینکه ببینیم دستگاه‌های قدرت گرفته از گوگل قادر باشند حضور یکدیگر را تشخیص دهند بسیار جالب است. چند سال بعد، احتمالا شاهد وضعیتی خواهیم بود که این ویژگی‌ها دچار تکامل شده و با سیستمی نظیر اندروید برای خانه‌های هوشمند بتوان قفل درب خانه را باز کرده یا حتی بصورت خودکار موسیقی در حال پخش از روی یک دستگاه را هنگام سوار شدن بر خوردرو از همانجا پخش کرده و به ادامه‌ی آن گوش فرا داد.

اگر هم‌اکنون نیز از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنید و با پیوستگی آن‌ها مشکلی ندارید، احتمالا ارتباط عمیق‌تر میان دستگاهی اندروید ال احتمالا باعث نگرانی شما نخواهد شد. هرچه که باشد گوگل هم‌اکنون نیز در خصوص هر شخصی که اکانت گوگل داشته یا سابقه‌ای در جستجو دارد اطلاعاتی بدست آورده و چندان برای آن ناشناخته نیستید. اما حتی اگر ما با این حضور همه جانبه‌ی گوگل در زندگی‌مان هم مشکلی نداشته باشیم، قدم گذاردن گوگل در فضای تجاری به شکل ناخوشایندی موجب کدر شدن مرزها خواهد شد. آنچه که در دل اندروید ال نهفته، سرویس اندروید برای کسب و کار نام دارد که سرویسی نظیر تکنولوژی بکار رفته در دستگاه‌های بلک‌بری برای جدا نگاه داشتن حساب شخصی از حساب کاری محسوب می‌شود که در عین حال هر دو را در امنیت حفظ خواهد کرد. مسلم است که گوگل دوست ندارد شما برای مسائل کاری از یک گوشی دیگر که بر پایه‌ی اندروید نیست استفاده کنید و بر همین اساس با حفاظت از داده‌های حساس شرکتی و سازمانی در دستگاه‌تان، امید دارد که دنیای چیده شده برای جستجوهایش را با ترک آن به هم نزنید.

 گوگل بصورت جالبی معتقد است که اگر به خلق چنین دنیایی بپردازد، افراد خود به خود به آن روی خواهند آورد. اندروید ال به وضوح تلاشی است برای بدل ساختن گوگل به شیوه‌ای از زندگی که البته نباید چندان از آن تعجب زده شویم. این شیوه، همان روش همیشگی گوگل است؛ آنچه که با آن روبرو هستیم، یک شرکت مبتنی بر سرویس جستجوی عظیم است که برای داشتن داده‌های ما نقش بسیار بزرگی را بر عهده گرفته و همچنان به گسترش آن می‌پردازد؛ حتی شده این نقش را به قیمت زدن نقاب کارایی و سادگی برای کاربر نهایی، ایفا خواهد کرد. به شکل موثری، راحت‌طلبی دیجیتال موجب گسترش تنبلی در آدمی شده و می‌شود و این یکی از مواردی است که به آن دامن خواهد زد. در دنیایی که مرز میان موبایل، دسکتاپ و ابزارهای پوشیدنی از میان برداشته شود، دنیایی که اکوسیستم یکپارچه‌ی گوگل در آن جاری است، چه کسی پیدا خواهد شد که بخواهد آن را ترک کند؟!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات