در آینده، بازتاب قرنیه چشم در عکس‌ها برای شناسایی مجرمین استفاده خواهد شد

یک‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
مطالعه 2 دقیقه
آیا اهل تماشای سریال‌‌های پلیسی مانند CSI یا 24 هستید؟ در اکثر این سریال‌ها حداقل در یکی دو سکانس، کارشناسان پلیس به زوم بر روی تصاویر و جمع آوری اطلاعاتی که با چشم غیرمصلح قابل مشاهده نیستند می‌پردازند و با الگوریتم‌های خاصی کیفیت تصاویر موجود را بهبود می‌بخشند و از اطلاعات بدست آماده برای به دام انداختن مجرمین بهره می‌برند. حال ظاهرا قرار است از انعکاس تصویر مجرم در چشم افراد دیگر، برای شناسایی مجرمین استفاده شود.
تبلیغات

گروهی از محققان دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند بر روی تجزیه و تحلیل انعکاس تصویر در قرنیه چشم کار کرده‌اند. البته آن‌ها در حال حاضر شرایط آزمایشگاهی فوق‌العاده خوبی دارند و از یک دوربین 39 مگاپیکسلی Hasselblad H2D برای عکس گرفتن از شخص و بررسی آن استفاده می‌کنند، اما این گروه امیدوار است که پس از تکمیل آزمایشات بتواند از تصاویر گرفته شده با دوربین‌های معمولی نیز استفاده کند.

این تیم موفق شده است با تجزیه و تحلیل بخش چشم از تصویر شخص، تصویر شخص دیگری که در قرینه او شکل گرفته را در ابعادی بین 27 تا 56 پیکسل ثبت کنند. این گروه معتقد است که تصویر بدست آمده از این روش پس انجام الگوریتم‌های بهبود تصویر آنقدر خوب خواهد بود تا از طریق آن بتوان مجرم را شناسایی کرد.

ضریب اطمینان این سیستم نیز بین 70 تا 84 درصد اعلام شده است.

این گروه حتی توانسته با استفاده از بازتاب ایجاد شده در دو چشم انسان، تصویر سه بعدی از فضای اطراف او را شکل دهد. اگر این فناوری به تکامل برسد شاید تصاویر گرفته شده از اشخاص اطراف مجرمین برای به دام افتادن آن‌ها بکار گرفته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات