فیس‌بوک با توسعه ی سیستم شناسایی چهره‌ی، صحت عملکرد آن را به به سیستم انسانی نزدیک‌تر کرده است

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۸
مطالعه 2 دقیقه
شناسایی چهره‌ها برای ما انسان‌ها کاری بس سهل و آسان است؛ اما این روند برای رایانه‌ها امری سخت و دشوار است. بطوریکه شناسایی الگوهای شناخت چهره‌ی انسان‌ها یکی از پرطرفدارترین و در عین حال سخت‌ترین شاخه‌های فعالیت در زمینه‌ی پردازش تصاویر است. حال فیس‌بوک اعلام کرده است که روشی را یافته که براساس آن با بکارگیری الگوی شبیه آنچه که انسان‌ها به کار می‌گیرند، می‌تواند دو انسان متفاوت را در یک تصویر از هم تشخیص دهد.
تبلیغات

براساس اطلاعاتی که توسط فیس‌بوک ارائه شده است، این روش DeepFace نام دارد و درصد موفقیت این روش 97.25 درصد تخمین زده شده است که در مقایسه با درصد موفقیت عامل انسانی که برابر 97.5 درصد است، چندان هم بد نیست. در این روش الگویی سه‌بعدی از چهره‌ی فرد مورد نظر که تصویر آن در عکس قرار دارد، استخراج می‌شود؛ سپس با استفاده از این الگوی سه بعدی، تصویری دو بعدی با بهره‌گیری از رنگ‌های مختلف در نقاط متعدد روی صورت تهیه می‌شود که این رنگ‌ها برای شناسایی و تفکیک فاکتورهای موجود روی صورت سوژه است. فیس‌بوک اعلام کرده است که با استفاده از تصاویر موجود در شبکه‌ی اجتماعی خود، قادر به شناسایی 4.4 میلیون تصویر صورت شده است که متعلق به 4,030 نفر است. فیس‌بوک از این تصاویر برای آموزش سیستم خود بهره گرفته است.

براساس گزارشی که در MIT Technology Review منتشر شده است، این کمپانی سیستم مورد نظر را پیش از معرفی در کنفرانس بینایی ماشین و شناسایی‌ الگوها IEEE، به عموم معرفی ساخته است تا از این روش بازخورد جامعه‌ی محققین را دریافت کند.

فیس‌بوک برای اولین بار در سال 2010 چنین ویژگی را در شبکه‌ی اجتماعی خود در دسترس کاربران قرار داد. این ویژگی ابتدا برای کاربران ایالات متحده و سپس در سال 2011 برای عموم کاربران فیس‌بوک در دسترس قرار گرفت که با اعتراضاتی در آلمان و ایرلند مواجه شد؛ چراکه براساس نظر معترضان، این شبکه‌ی اجتماعی کاربران را در مورد وجود چنین سیستمی آگاه نکرده است. این اعتراضات در ایالات متحده نیز ادامه یافت؛ هرچند فیس‌بوک اعلام کرد که روزانه ۳۵۰ میلیون تصویر در این شبکه‌ی اجتماعی قرار می‌گیرد و این کمپانی از این سیستم برای تسریع در امر تگ‌کردن بهره گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات