ARM: جهش به سوی اندروید 64 بیتی تسهیل می‌شود

جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی ARM، معتقد است رسیدن به دستگاه‌های اندرویدی با معماری 64 بیتی بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها حرکت می‌کند. یکی از دلایلی که باعث شده آرم چنین ادعایی را مطرح کند این است که کدهای مبتنی بر معماری 32 بیتی نیز بر روز تراشه‌های جدید 64 بیتی این کمپانی سریع‌تر از قبل اجرا می‌شوند.
تبلیغات

تولیدکنندگان گوشی هوشمند و تبلت به سرعت در حال تغییر طراحی محصولات خود به سمت معماری 64 بیتی هستند؛ شگفت‌آور اینکه حتی روسای کمپانی‌های طراحی معماری و تولید کننده تراشه نیز یکی از پیشگامان در بروز چنین تغییری هستند.

«تام لانچ»، معاون ارشد در زمینه استراتژی کلان در کمپانی آرم، در مصاحبه‌ با CNet در این مورد به گفتگو نشسته است:

آرم به طور مجازی تمام طراحی‌ها و نقشه‌های مربوط به پردازنده‌هایی که در محصولات اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرند را تامین می‌کند. قطعا تقاضا برای پردازنده‌های 64 بیتی برای استفاده در چنین محصولاتی به شدت افزایش یافته است. این موضوع را می‌توان از بازار پردازنده Cortex A53 ما که یک پردازنده سطح بالا بر اساس معماری 64 بیت است درک نمود.

بیان این موضوع از زبان یکی از مدیران ارشد آرم نشان دهنده این موضوع است که آن‌ها به خوبی توانسته‌اند شرایط ونیاز بازار را درک کنند. آرم مدت ها پیش معماری ۶۴ بیتی خود را کامل کرده بود و حتی طراحی هسته‌های پردازشی این معماری را نیز اعلام کرده بود. اپل به کمک معماری ۶۴ بیتی شرکت آرم و طراحی اختصاصی هسته‌ها توسط مهندسان شرکتش توانست زودتر از دیگر رقبا، معماری ۶۴ بیتی را به دنیای محصولات قابل حمل وارد سازد. کاری که اپل موفق به انجام آن شد حتی از طرف خود آرم هم قابل پیش‌بینی نبود چرا که اپل همچنان قدرت و توانایی زیادی در طراحی و تولید محصولات مبتکرانه دارد.

ما واقعا شگفت‌زده شده‌ایم؛ چراکه اکنون معماری 64 بیتی به مرکز توجه بازار گوشی‌‌های هوشمند و تبلت‌ها بدل شده است. کوالکام، مدیاتک و Marvell نمونه‌های آشکاری از تولیدکنندگان تراشه‌هایی بر اساس این معماری هستند.

مدیر ارشد یکی از کمپانی‌های تولید کننده نیمه‌هادی در تایوان اعلام کرده که گذار به 64 بیتی در صنعت موبایل تنها شش ماه پس از معرفی پردازنده 64 بیتی اپل یعنی A7 به شدت سرعت گرفته است. حتی سران آرم نیز در رفتار و طراحی‌های خود تجدید نظر کرده‌اند.

با همه این گفته‌ها، واقعا چه زمان شاهد گوشی و تبلت‌ها اندرویدی 64 بیتی خواهیم بود؟

لانچ معتقد است:

قابلیت استفاده از چنین پردازنده‌هایی تا قبل از آغاز تعطیلات کریسمس امسال وجود خواهد داشت.

با این وجود وی نمی‌تواند زمان دقیقی را برای معرفی نسخه 64 بیتی سیستم عامل اندروید مشخص کند، اما آن‌چه دقیقا معلوم می‌باشد این است که لانچ معتقد است تمامی بخش‌های نرم‌افزاری چه بر اساس معماری 32 بیت و یا 64 بیت، سریع‌تر از قبل اجرا خواهند شد.

لانچ در ادامه توضیحات خود پیرامون تراشه جدید 64 بیتی این کمپانی یعنی Cortex-A53 می‌گوید:

حتی کدهای 32 بیتی فعلی نیز بر روی معماری V8-A ما که 64 بیتی است، بسیار بهینه‌تر از معماری اصلی و 32 بیتی آرم اجرا می‌گردند. این موضوع به معنی طول عمر بیشتر باتری، عکس‌العمل‌های سریع‌تر و ویژگی‌های بیشتر و بهتر است.

هنگامی که سیستم عامل و نرم‌افزارهای مبتنی بر معماری جدید عرضه شوند، می‌توان تغییر بزرگ و ارزشمندی را در محصولات نهایی مشاهده کرد.

برای این موضوع نیز راه حل‌های خوبی وجود دارد. اپلیکیشن‌هایی با تعداد کاربران زیاد ابتدا به معماری جدید نقل مکان خواهند کرد و سایر اپلیکیشن‌ها نیز به مرور زمان تغییر خواهند کرد.

نظر شما در مورد سخنان آقای لانچ چیست؟ آیا به زودی شاهد حضور پردازنده‌های 64 بیتی در محصولات اندرویدی خواهیم بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات