گوگل پلاس در لبه‌ی تیغ؛ آیا گوگل تصمیم به توقف فعالیت شبکه‌ی اجتماعی خود گرفته است؟

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
مطالعه 2 دقیقه
همان‌طورکه می‌دانید، گوگل برای عقب‌نماندن از قافله‌ی شبکه‌های اجتماعی، یک سرویس یا به بیان بهتر شبکه‌ی اجتماعی با نام گوگل‌پلاس راه‌اندازی کرد که با اقبال چندانی مواجه نشد. این کمپانی از روش‌های مختلفی برای جذب کاربران استفاده کرد که بعضاً این روش‌ها حکم اجبار را برای کاربران داشت. حال به‌نظر می‌رسد گوگل‌پلاس با خروج Vic Gundotra که این سرویس را هشت سال پیش راه‌اندازی کرده است، دچار یک خانه‌تکانی اساسی خواهد شد.
تبلیغات

شاید مهم‌ترین خبری که پس از خروج گوندوترا از گوگل نظر بسیاری را به خود جلب کرده است، عدم اجبار به کاربران برای استفاده از سرویس گوگل‌پلاس خواهد بود. همان‌طورکه می‌دانید گوگل از هر موقعیتی برای جذب کاربران به سمت سرویس شبکه‌ی اجتماعی خود استفاده می‌کرد که یکی از موارد، استفاده از کاربران سرویس‌های محبوب خود بود. هرچند این خبر تا حدودی مسرت‌بخش است، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که هنوز برای ایجاد یک حساب‌کاربری در جیمیل، باید به داشتن یک حساب‌کاربری در گوگل‌پلاس نیز تن داد.

براساس شنیده‌ها گویا گوندوترا با برخی از طرفداران ترکیب گوگل‌پلاس با سرویس‌های پرطرفدار گوگل دارای تنش‌هایی بوده است. شاید David Besbris بر صندلی گوندوترا تکیه بزند؛ هرچند شایعات موجود در حاشیه‌ی کمپانی گوگل نشان از انتقال مسئولیت اداره‌ی گوگل‌پلاس به فردی است که هم‌اکنون بر فعالیت تیم کروم و اندروید نظارت دارد و این شخص ساندار پیچای است که هم‌اکنون بر مسند ریاست دو پلتفرم حیاتی گوگل، یعنی کروم و اندروید تکیه زده است. البته هنوز نمی‌توان این شنیده‌ها را قابل استناد خواند.

برخی دیگر از گمانه‌زنی‌ها، خرید WhatsApp ‌توسط فیس بوک را اصلی‌ترین دلیل برای باز‌شدن در‌های خروج به روی گوندوترا عنوان کرده‌اند. همان‌طورکه پیش‌تر نیز در زومیت خواندید، پس از خرید WhatsApp توسط گوگل شایعاتی در مورد علاقه‌ی گوگل به تصاحب WhatsApp مطرح شده بود.

یکی دیگر از نشانه‌ها مبنی بر دلسرد شدن گوگل از فعالیت در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی، تقسیم تیمی 1,000 تا 1,200 نفری است که تاکنون تحت عنوان تیم توسعه‌ی گوگل‌پلاس در کنار یکدیگر به فعالیت مشغول بوده‌ و سعی در رقابت با فیسبوک را داشتند. براساس اطلاعاتی که توسط منابع موجود در گوگل منتشر شده است، تیم توسعه‌‌دهنده‌ی هنگ‌اوتز و همچنین تصاویر گوگل‌پلاس راهی اندروید خواهند شد. بخشی دیگر از کارکنان این بخش نیز روانه‌ی تیم کروم خواهند شد. از این‌رو می‌توان گوگل‌پلاس را به یک مرده‌ی متحرک تشبیه کرد؛ چراکه شواهد موجود نشان از عدم توسعه‌ی آن دارند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که گوگل تصمیمی مبنی بر توفق سرویس‌دهی آن نگرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات