شهرداری تهران در الکامپ 2013 از سرویس شبیه به Street View گوگل برای شهر تهران پرده برداشت

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
در بین سازمان‌های دولتی حاضر در نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۳، جذاب‌ترین غرفه مربوط به شهرداری تهران بود. اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تحت وب شهرداری تهران مورد استقبال قرار گرفته بود و آموزش‌های لازم نیز جهت استفاده از آنها به بازدیدکنندگان ارائه می‌گردید.
تبلیغات

سازمان‌های دولتی معمولا در نمایشگاه الکامپ حاضر می‌گردند، ولی اغلب سرویس‌های ارائه شده توسط آنها چندان نمی‌توانند مخاطبین را به خود جذب نمایند. در واقع سروس‌های این سازمان‌ها یا بسیار تخصصی و برای مصارف شرکت‌های دیگر است، یا آنقدر قدیمی و ضعیف است که کمتر بازدیدکننده به آنها رغبتی نشان می‌دهد. اما امسال در میان سازمان‌های دولتی، شهرداری تهران خوش درخشید.

در غرفه اختصاصی شهرداری تهران در نوزدهمین دوره نمایشگاه الکامپ، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های تحت وب شهرداری در بخش‌های جداگانه‌ای به نمایش گذاشته شده بود و توضیحات کامل جهت استفاده بهینه از این ابزارها به بازدیدکنندگان آموزش داده می‌شد. یکی از این بخش‌ها مربوط به دو اپلیکیشن «مسیریاب» و «نقشه تهران» بود. این اپلیکیشن‌ها هم تحت وب در دسترس هستند و هم نرم‌افزار اندروید و iOS آنها نیز ارائه شده است. اپلیکیشن مسیریاب می‌تواند به کاربر بهترین مسیر بین دو نقطه از شهر را برای عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه شخصی یا عمومی ارائه دهد. اپلیکیشن نقشه نیز یک نقشه مختصر و مفید از تهران را ارائه می‌کند که مهم‌ترین قابلیتش نشان دادن حجم ترافیک در نقاط مختلف شهر در همان زمان است. مسئول مربوطه اصرار داشت که کاربران حتما باید اپلیکیشن‌های شهرداری را فقط و فقط از سایت شهرداری تهران دریافت نمایند. در واقع طبق گفته‌های این مسئول، اپلیکیشن موجود در مارکت‌های ایرانی اندروید در واقع نسخه قدیمی این نرم‌افزارها است و کاربران برای دریافت نسخه اصلی و بروزشده این اپلیکیشن‌ها باید آنها را از خود سایت شهرداری تهران دریافت و روی دستگاهشان نصب نمایند.

tehran-municipality-1

در وسط غرفه یک نمای زیبا از پروانه‌های سه‌بعدی در داخل جعبه قرار داده شده بود که برای ساخت آن از تکنیک‌های ایجاد حجم سه‌بعدی مجازی بهره گرفته شده بود. بخش دیگری از غرفه به معرفی اپلیکیشن دیگری به نام «نرم‌افزار همراه شهرداری تهران» می‌پرداخت که برای دو پلتفرم اندروید و iOS ارائه شده بود. کاربران می‌توانستند کار با این اپلیکیشن‌ها را تجربه کرده و از سرویس‌های جالب آن که عموما اطلاعات کامل شهری است، استفاده نمایند. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان به اخبار، اطلاعات شهری از جمله مکان‌های عمومی، اطلاع‌رسانی‌های شهرداری، آلبوم تصاویر، کتابخانه شهرداری و... دسترسی پیدا کرد.

tehran-municipality-2

بخش دیگری از غرفه شهرداری مجهز به بک نمایشگر لمسی بسیار بزرگ بود که روی آن سرویس تحت وب نقشه کامل تهران به نمایش گذاشته شده بود. نقشه تهران حقیقتا ما را تحت تاثیر قرار داد، چرا که به خوبی سعی شده بود به تمام جزئیات پرداخته شود.

tehran-municipality-3

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های سرویس نقشه، قابلیت جدید Street View است که به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. مسئول مربوطه به معرفی این سرویس پرداخت و اجازه داد تا ما بخش دلخواهی از شهر را برای نمایش خیابانی انتخاب نماییم. به سرعت یک تصویر پانوراما از خیابان لود شد و ما می‌توانستیم تصویری کاملا واقعی را از محل انتخاب شده مشاهده کنیم. به گفته مسئول مربوطه، کارهای مربوط به این سرویس تقریبا به پایان رسیده و فقط باید بخشی از جزئیات تصاویر از جمله پلاک خودروها مخدوش گردند تا بتوان آن را برای عموم در دسترس قرار داد.

tehran-municipality-4
tehran-municipality-5

امیدواریم سایر سازمان‌های دولتی نیز با الگوبرداری از شهرداری تهران با ارائه سرویس‌ها و سامانه‌هایی که مستقیما با مردم و مشکلاتشان در ارتباط هستند بتوانند در سال‌های آینده حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه الکامپ داشته باشند و وعده دولت الکترونیک به شکل بروزتر و صحیح‌تری محقق گردد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات