HTC قصد دارد با کمک دولت چین یک سیستم عامل اختصاصی موبایل برای این کشور بسازد

چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
بنا بر گزارش‌های متعدد کمپانی تایوانی اچ تی سی در یک تعامل دو طرفه با دولت‌مردان چینی قصد دارد یک سیستم عامل اختصاصی که به صورت یکپارچه با سرویس‌های آنلاین این کشور مانند Weibo کار می‌کند را طراحی کرده و بسازد. به گزارش وال استریت ژورنال، این پروژه قرار است تا پایان سال میلادی جاری تکمیل شود.
تبلیغات

در این گزارش دقیقا ذکر نشده که آیا این سیستم عامل جدید مبتنی بر اندروید است یا خیر؟ یکی از منابع خبری که این اطلاعات را به وال استریت ژورنال داده، اذعان کرده است که اچ تی سی برنامه کاری خود در مورد این سیستم عامل را به طور کامل تغییر داده، اما هنوز مشخص نیست که محصول نهایی قرار است یک سیستم عامل کاملا جدید باشد و یا تنها یک رابط کاربری اختصاصی مبتنی بر سیستم عامل گوگل است.

البته به نظر می‌رسد که هم اکنون نیز چندین مدل آزمایشی از گوشی‌های مبتنی بر این سیستم عامل در دستان دولت‌مردان چینی است و آن‌ها به طور دائمی در حال کار کردن با آن‌ها می‌باشند.

اقدام برای مشارکت با یک شرکت خارجی جهت ساخت سیستم عامل ملی، قدم بزرگی برای چین محسوب نمی‌شود. این کشور پیش از این نیز در اقدامی مشابه، یک قرارداد همکاری مشترک با کمپانی انگلیسی کانونیکال (توسعه دهنده اصلی سیستم عامل اوبونتو) برای ساخت سیستم عامل ملی چین که به صورت یکپارچه با سرویس‌های این کشور کار می‌کند را امضا کرده بود. در کل، دولت چین تمام تلاش خود را به خدمت گرفته تا وابستگی خود را به نرم افزارهای خارجی کمتر و کتر کند. وزیر فناوری چین در یک نامه که فروردین ماه امسال منتشر شد گفت که کشورش بیش از حد استاندارد به سیستم عامل اندروید که ساخت کمپانی آمریکایی گوگل است اعتماد کرده است و این اعتماد بیش از حد ممکن است در آینده مشکل ساز شود.

این همکاری مشترک قطعا باعث دمیده شدن خونی تازه در رگ‌های کمپانی اچ تی سی خواهد شد. این شرکت هم اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. چین کشوری است که به تنهایی می‌تواند یک منبع درآمد بسیار عالی را برای این کمپانی تضمین کند. حتی اگر تایوانی‌ها نتوانند در بازارهای جهانی موفق ظاهر شوند، کافیست رابطه خود را کمی با چین بهبود داده و نتایج درخشان آن را در آینده‌ای نزدیک مشاهده نمایند.

اما در مورد چین، باید گفت که این کشور با این همه نیروی متخصص و خلاق و بودجه‌های کلان، هنوز هم برای ساخت یک سیستم عامل، مجبور به گرفتن کمک از نیروی خارجی است. به نظر می‌رسد که این اقدام چینی‌ها در کوتاه مدت باعث خواهد شد که رفته رفته از تسلط اندروید بر بازار چین کاسته شده و سیستم عامل جدید جایگزین آن شود. اما این کار نیاز به زمان دارد و با توجه به ابعاد گسترده چین از هر نظر، نباید انتظار داشت که این سیستم عامل تنها در طی چند ماه بتواند بر بازار چین حکم‌فرما شود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات