کینه‌توزی اپلیکیشن iMessage دردسر ساز شد: شکایت قضایی کاربران از اپل

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
مطالعه 4 دقیقه
اپل بدلیل یک باگ در اپلیکیشن iMessage خود که موجب می‌شود کاربرانی که از iOS روی برگردانده و به اندروید مهاجرت کرده‌اند با مشکل مفقود‌شدن پیام‌های دریافتی مواجه شوند، مورد شکایت قضایی قرار گرفت. این مشکل که سال‌هاست در اپلیکیشن پیغام‌رسان اپل وجود دارد و این کمپانی نشانی در خصوص اطلاع از آن بروز نمی‌دهد، توسط برخی کاربران به شیوه‌ی قضایی پیگیری شده است که در ادامه جزئیات آن را به اطلاع شما خواهیم رساند.
تبلیغات

برخی کاربران سابق اپل که به سیستم‌عامل اندروید گوگل روی آورده‌اند، درست همانند یک مسأله که کلیه‌ی قواعد منطقی عصر ارتباطات را نقض می‌کند، از یک مشکل عجیب در اپلیکیشن iMessage رنج می‌برند. این مشکل باعث می‌شود که پیام اشخاص مختلف به گیرنده نرسد و البته هیچ گزارش خطایی هم برای این کاربر صادر نخواهد شد. حال بنا بر گزارش بلومبرگ، اپل بدلیل غفلت و بی‌توجهی به رفع این باگ، با یک دعوی قضایی روبرو شده است.

مشکل اصلی این مسأله در اپلیکیشن iMessage نهان است که برنامه‌ی پیغام رسان اپل بوده و از سال 2011 به همراه iOS 5 عرضه شد. این برنامه به کاربران این اکوسیستم اجازه می‌دهد بجای استفاده از شبکه‌ی مخابراتی، از طریق پاکت دیتا و وای‌فای نسبت به برقراری ارتباط اقدام کنند که ضمن پیغام‌رسانی سریع‌تر، کاربران را از دست هزینه‌های سنگین تلفن همراه تا حدودی نجات می‌دهد. اپلیکیشن iMessage همچنین با سیستم پیغام رسانی SMS آیفون ادغام شده و با نشان‌دادن حباب آبی بجای حباب سبز دور اینگونه پیغام‌ها، آن‌ها را از پیام‌های ارسال شده توسط شبکه‌ی اینترنت مجزا نموده و به اطلاع کاربر می‌رساند.

همه چیز تا زمانی که تصمیم نگرفته باشید iOS را رها کرده و سوار بر کشتی اندروید شوید به خوبی کار خواهد کرد؛ اما با اگر تصمیم بگیرید اپل را به مقصد پلتفرمی که اکنون حدود ۸۰ درصد بازار جهانی موبایل را در اختیار دارد ترک کنید، با خشم و انتقام iMessage روبرو خواهید شد. از سال 2011 که اپلیکیشن پیغام‌رسانی اپل ارائه شده تا کنون، برخی کاربران سابق آیفون که شماره موبایل آن‌ها در شبکه‌ی iMessage ثبت شده، گزارش کرده‌اند که نوعی اختلال باعث می‌شود پیغام‌های ارسال شده توسط آشنایان که هم‌اکنون کاربر آیفون هستند، هیچ‌گاه به دست آن‌ها نرسد. شخص فرستنده تصور می‌کند که پیغام به دست کاربر هدف رسیده است؛ اما کاربر جدید دستگاه اندرویدی هرگز روحش هم باخبر نخواهد شد. این مشکل در سطح دستگاه است که یعنی گوشی آیفون کاربران فعلی،  تصور می‌کند که کاربر جدا شده از اکوسیستم همچنان از یک دستگاه ساخت اپل بهره می‌برد؛ در حالی که حقیقت به گونه‌ی دیگری بوده و iMessage قادر به تشخیص آن نیست.

نه‌ تنها این پیام‌ها برای همیشه گم خواهند شد، بلکه به نظر می‌رسد اپل کوچکترین اهمیتی برای این مسأله قائل نبوده و هیچ راه‌حلی نیز برای آن ارائه نکرده است. یکی از متخصصان پشتیبانی فنی اپل، به آدام پش (ادیتور ارشد سابق لایف‌هکر) گفته است که اپل به این مسأله اشراف کامل دارد؛ ولی به نظر می‌رسد هیچ سرنخی از نحوه‌ی رفع این مشکل در دست ندارد. همچنین اپل در پاسخ به درخواست پایگاه‌های مختلف برای پاسخگویی به این موضوع نیز پاسخ منفی داده است.

حال ممکن است اپلیکیشن مقدس iMessage (به قول آدام پش) برای اثبات بی‌گناهی خود در برابر آدرین مور که اکنون مالک یک گوشی سامسونگی بوده و شکایتی را در سن‌خوزه کالیفرنیا علیه اپل تنظیم کرده، با مشکل اساسی مواجه شود. آدرین مدعی است که اپل از افشای دانسته‌های خود در خصوص این مشکل و اطلاع‌رسانی در خصوص آن سر باز می‌زند. آدام مور بصورت مدعی‌العام این شکایت را پیگیری می‌کند که به معنی نماینده بودن او از سوی گروه بزرگی از کاربران بوده و خسارت احتمالی آن می‌تواند میان تمامی کاربران سابق آیفون که تحت‌تأثیر این مشکل قرار گرفته‌اند، تقسیم شود؛ البته ذکر این مسأله ضروری است که هنوز ادعای خسارت مشخصی در این خصوص صورت نگرفته است.

راه‌حلی که در حال حاضر ممکن است از این مشکل جلوگیری کند، شامل غیرفعال کردن اکانت iMessage از پنل تنظیمات آیفون، پیش از انتقال سیم‌کارت به گوشی جدید اندرویدی است که البته متأسفانه برای برخی کاربران این راه نیز جوابگو نخواهد بود. راه‌حل دیگری که به ذهن می‌رسد و البته دردسر فراوانی خواهد داشت این است که از تمامی آشنایان خود که کاربر آیفون هستند بخواهید شما را از لیست کانتکت‌های خود حذف کرده و بصورت مجدد نسبت به اضافه‌نمودن آن اقدام نمایند. به این شیوه احتمالاً ارتباط صحیحی میان دو دستگاه ایجاد خواهد شد و رابطه‌ی نامشخص و عجیبی که iMessage میان دو شماره تلفن برقرار کرده است از میان خواهد رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات