در بازار تلفن‌های هوشمند فقط 3 برنده اصلی وجود دارند: اپل، سامسونگ و گوگل

یک‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸
مطالعه 2 دقیقه
«بندیکت اوانز» بازار تلفن‌های هوشمند را خیلی خوب می‌شناسد و آن را در 600 کلمه و 3 نمودار به طور کامل توصیف نموده‌است. نکته قابل توجه در این زمینه، میزان تقسیم سود و سهم بازار است! اپل، سامسونگ و گوگل، سه کمپانی بزرگ دنیای موبایل هستند که در حال حاضر بیشترین سهم بازار تلفن‌های هوشمند را تحت کنترل داشته و بیشترین سود را از آن بدست می‌آورند. با زومیت در ادامه همراه باشید.
تبلیغات

بازار تلفن‌های هوشمند بازاری‌ است بس ناجوانمردانه! زیرا در میان شرکت‌های خوب و نوآور بسیار، تنها سه کمپانی وجود دارند که تمام سود این بازار را به جیب می‌زنند و شرکت‌های خوش‌ذوقی همچون HTC یا سونی غرق در مشکلات مالی‌اند. در بین این سه شرکت، فقط گوگل است که از طریق فروش مجوز استفاده از اندروید و فقط از طریق فروش نرم‌افزار در این بازار سود می‌کند و تا بحال خود نسبت به ساخت گوشی هوشمند اقدام ننموده است و حتی سری ابزارهای نکسوس نیز توسط دیگر شرکای تجاری گوگل تولید می‌شوند. اما اوضاع سامسونگ و اپل متفاوت است. آن‌ها همزمان با تولید و فروش سیستم‌عامل مخصوص خودشان سخت‌افزار تلفن‌های همراه را نیز خودشان طراحی و تولید می‌کنند و از این طریق سود کلانی به جیب می‌زنند.

نمودار ابتدای مقاله، آمار کلی اما دقیقی در رابطه با بازار تلفن‌های هوشمند در 3 ماهه اول سال 2013 میلادی را نشان می‌دهد. ستون اول تعداد تلفن‌های هوشمند تولید شده در سه ماهه اول سال 2013 را نمایش می‌دهد، که در آن سامسونگ بیشترین میزان تولید را داشته و پس از آن اپل در جایگاه دوم قرار گرفته است.

ستون دوم مربوط به درآمد است که اپل و سامسونگ به همراه همه شرکت‌های سازنده تلفن هوشمند دارای تقریبا درآمد یکسانی هستند؛ جالب است با توجه به اینکه سامسونگ تعداد به مراتب بیشتری تلفن هوشمند به فروش رسانده اما میزان درآمدش از این بازار اختلاف کمی نسبت به اپل دارد.

اما مهم‌ترین بخش ماجرا مربوط به ستون سوم می‌باشد که نشان دهنده سود خالص کمپانی‌ها از فروش تلفن‌هوشمند است؛ همان‌گونه که مشاهده می‌کنید اپل با میزان تولید کمتر، بیشترین سود خالص را بدست آورده و سامسونگ در جایگاه دوم قرار دارد. اما نکته جالب توجه و شاید هم تاسف آور مربوط به قسمت سبز رنگ ستون سوم است که همه شرکت‌های تولید‌کننده سراسر گیتی (به جز اپل و سامسونگ) را شامل می‌شود. سود آن‌ها به طور کامل به زور به 5 درصد سود کل بازار می‌رسد. در واقع شاید شرکت های دیگر درآمدهای قابل توجه‌ای از بخش موبایل خود داشته باشند اما فعلا تمام سود بازار تلفن‌های هوشمند بین اپل و سامسونگ تقسیم می‌شود.

نظر شما در این باره چیست؟ چه امری سبب می‌شود تا اپل و سامسونگ بتوانند بازار را تحت سلطه خود درآورند؟ آیا این تقسیم سود عادلانه‌است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات