براساس تحلیل‌های موجود، اینتل کارخانه‌ی خود در آریزونا را در اختیار اپل قرار خواهد داد

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
سال 2013 سومین سال متوالی برای اینتل بود که با ضرردهی در اغلب دپارتمان‌های تحت کنترل این کمپانی بزرگ سپری شد. اما براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، 2014 سال خوبی برای اینتل از نظر رشد فروش مدارهای مجتمع خواهد بود.
تبلیغات

براساس پیش‌بینی کارشناسان، بازار مربوط به مدارهای مجتمع آینده‌ی روشنی خواهد داشت و در طول سال جاری میلادی رشدی 7 درصدی را به خود خواهد دید. در ماه ژانویه این کمپانی اعلام کرد که تجهیز کارخانه‌ی نوساز خود در چندلر آریزونا را به تعویق خواهد انداخت. این کارخانه ارزشی برابر 5 میلیارد دلار داشته و قرار است در هر ماه 40,000 ویفر 300 میلی‌متری تولید نماید. این کارخانه اولین مرحله از چرخه‌ی تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی 14 نانومتری است. این تجهیزات پس از رونق یافتن تولید تراشه‌های 14 نانو‌متری به تولید تراشه‌هایی براساس لیتوگرافی 10 نانومتری خواهد پرداخت. هرچند به‌نظر می‌رسد اینتل هنوز تصمیمی برای راه‌انداختن آن در ماه‌های آتی ندارد.

براساس نظر برخی از کارشناسان احتمال دارد اینتل این کارخانه را بصورت استیجاری در اختیار کمپانی اپل قرار دهد. پس از آنکه روابط اپل با کمپانی کره‌ای کمی در هم آمیخت، اپل در جهت فاصله گرفتن با سامسونگ پیش رفت. اپل در پی نزدیک کردن هرچه بیشتر تولیدات خود با روند فروش محصولات خود است. هرچند در سال 2013 سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سخت‌افزار مورد نیاز اپل با تولید محصولی به ارزش 3.4 میلیارد دلار به ایفای نقش پرداخت. تولید کنندگان دیگر اپل که شامل TSMC تایوان و Globalfoundries سنگاپور هست، قادر به پوشش دادن نیازهای اپل نبودند. کمپانی TSMC نیز تمایلی برای اختصاص دادن تمامی ظرفیت تولیدی خود به هیچ کمپانی ندارد.

براساس نظر کارشناسان اینتل هم‌اکنون به‌دلیلی داشتن فناوری سطح بالا موقعیت خوبی برای راه‌اندازی کارخانه‌ی خود دارد. براساس گمانه‌زنی‌ها انجام شده توسط تحلیل‌گران، اینتل از نظر فناوری مورد استفاده برای ساخت تراشه‌های مورد نیاز خود یک سال از سایر تولیدکنندگان که شامل TSMC و سامسونگ است، جلوتر است. این امکان همکاری با اپل را به یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای هر دو کمپانی بدل کرده است. اپل می‌تواند با استفاده از ظرفیت کارخانه‌ی اینتل نیاز خود به کمپانی‌های تولیدی شرق آسیا را کاهش دهد و اینتل نیز حاشیه‌ی سود مطمئنی را برای خود ایجاد خواهد کرد.

با توجه به قدرت بی‌بدیل اینتل در زمینه‌ی تولید پردازنده‌های پی‌سی‌ها و سرورها، این کمپانی موفقیت چندانی را در مورد تولید تراشه‌های ابزار‌های قابل حمل کسب نکرده است. کاهش استقبال از کامپیوترهای رومیزی از سال 2010 و همچنین تمرکز کمپانی ARM و AMD برای تولید تراشه‌های سرور مبتنی بر معماری آرم، این کمپانی را در موقعیت جدیدی قرار داده است که حکمرانی خود در برخی زمینه‌ها را در خطر می‌بیند. اینتل برای مجاب کردن تولیدکنندگان سخت‌افزار باید مبلغی در حدود 500 میلیون دلار را در طول سال 2014 برای نشان‌دادن قدرت پردازنده‌ی اتم که مبتنی بر بی‌تریل است، سرمایه‌گذاری نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات