برخی بر این باورند که ساعت هوشمند اپل وجود خارجی ندارد

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
مطالعه 3 دقیقه
با وجود تمامی شایعات و گزارشات و گمانه‌زنی‌هایی که از یک سال‌پیش تا کنون حول ساعت هوشمند iWatch اپل در چرخش هستند یک تحلیلگر نیز در این میان عقیده‌ای دارد که تا کنون با آن مواجه نبوده‌ایم. مایک اورتلی از opte.ch با جریان غالب رسانه‌ای در خصوص رونمایی نزدیک این محصول اتفاق نظر نداشته و بر این باور است که ساعت هوشمند اپل به هیچ عنوان وجود خارجی ندارد!
تبلیغات

 دلیل و برهان پشت این عقیده تا حدودی عاقلانه به نظر می‌رسد و آن این است که اپل هیچ‌گاه تا زمانی که تکنولوژی مورد نیاز برای تولید یک محصول جدید به بلوغ کافی نرسیده باشد اقدام به ورود به عرصه‌های جدید نمی‌کند. همه‌ی ما بر این مساله واقف هستیم که اجزا و باتری‌های حال حاضر در آمادگی و اندازه‌ای نیستند که بتوان از آن‌ها به قصد تولید یک ساعت هوشمند حقیقی که توانایی فعالیت بصورت مستقل و بدون نیاز به گوشی هوشمند را داشته باشد بهره برد. همچنین اپل همیشه تمایل به ارائه یک طراحی سطح بالا دارد که در بازار ساعت‌ها موضوع کاملا تازه‌ای محسوب می‌گردد. این تحلیلگر در توجیح نظر خود چنین بیان می‌کند که یک گوشی هوشمند سطح بالا با بهترین کیفیت و طراحی را می‌توان با قیمت نهایی 600 دلار روانه بازار کرد و این در حالی است که طیف بسیار وسیعی از خدمات و کاربردها را می‌توان از آن انتظار داشت؛ در چنین شرایطی ایجاد یک ساعت هوشمند سطح بالا با کیفیت و طراحی معادل، با هزینه‌ای پایین‌تر از 1000 دلار دور از ذهن به نظر می‌رسد.

مساله این است که اورتلی ساعت‌ها و ساعت‌های هوشمند را با هم درآمیخته و معتقد است هر دوی این سری محصولات در مسیر مستقیمی قرار داشته و در سطوحی به رقابت خواهند پرداخت. ساعت‌های سطح بالای بازار به دلیل ماهیت تمام مکانیکی خود قیمتی بسیار گران دارند؛ جالب است بدانید هزینه نهایی تولید چند موتور ساعت و زمان صرف شده برای آن از میزان معادل صرف شده برای تولید مادربرد یا پردازنده‌ها بیشتر است. همچنین  به نظر می‌رسد قشر هدف ساعت‌های هوشمند در عمل بسیار متفاوت از خریداران ساعت‌های کلاسیک باشد؛ ساعت‌های کلاسیک اغلب بعنوان یک فشن و مد قلمداد می‌شوند در حالی که ساعت‌های هوشمند ماهیتی عملکردی و کاربردی دارند.

اورتلی تا حدودی پا را فراتر گذاشته و از برخی حدود ایده‌پردازی منطقی خارج می‌شود؛ به نحوی که به نظر می‌رسد این تحلیلگر در درک صحیح موضوع مورد بحث خود دچار ایراد شده است. او می‌گوید از آنجا که حوزه‌ی ساعت‌ها مکانی است که فلسفه "یک اندازه برای همه" اپل نقض خواهد شد ممکن است اپل بجای ورود به چنین حیطه‌ای، به توسعه‌ی اکوسیستم نرم‌افزاری لازم و واگذار نمودن مسائل سخت‌افزاری به تولیدکنندگان طرف سوم بپردازد. مساله این است که تمایل اپل به کنترل کامل بر اکوسیستم خود از سر تا پا به حدی قوی است که به سادگی فلسفه‌ی "یک اندازه برای همه" را بخاطر آن زیر پا خواهد گذاشت.

شما در این باره چطور فکر می‌کنید؟ آیا اپل امسال ساعت هوشمند تولید خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات