ویژگی تبدیل گفتار به متن به گوگل‌داکس اضافه شد

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۲
مطالعه 2 دقیقه
گوگل داکس رفته‌رفته تبدیل به رقیبی بزرگ برای سایر نرم‌افزارهای ویرایش اسناد می‌شود. در روزهای ابتدایی انتشار این سیستم و عرضه‌ی عمومی آن بسیاری از کارشناسان این سیستم را دارای قدرت کافی برای رقابت با آفیس مایکروسافت عنوان نمی‌کردند. اما گوگل با نادیده گرفتن چنین اظهارنظرهایی تیم توسعه‌ی این سرویس را به سمت بهبود گوگل‌داکس و همچنین اضافه کردن امکانات بیشتری رهنمون ساخت، به طوری که امروز این سرویس تبدیل به رقیبی اسم و رسم‌دار و صاحب سبک شده است.
تبلیغات

برخی از کاربران با مهاجرت به گوگل‌داکس این سرویس را بهتر از آفیس مایکروسافت یافته و آن را گزینه‌ی بهتری برای رفع نیازهای خود عنوان می‌کنند. از نظر این افراد امکان به اشتراک گذاری آنی اسناد بسیار کاربردی بوده، مضاف بر این کاربران قادرند تا بصورت همزمان تغییرات خود را در یک سند مشترک به انجام رسانند.

اما این سرویس همچون گذشته سیر پیشرفت و اضافه شدن امکانات را در پی گرفته و شاهد اضافه شدن ویژگی‌های جدیدی برای آن هستیم. این سرویس هنوز کاستی‌هایی دارد که یکی از آن‌ها عدم نمایش تعداد کلمات وارد شده در حالت تایپ است. هرچند می‌توان این قابلیت را با استفاده از کلید‌هایی مشاهده کرد، اما مطمئنا تعبیه چنین ویژگی در قسمت پایین سند در حال ویرایش بسیار بهتر خواهد بود. اما از جمله‌ی قابلیت‌های جدیدی که به این سرویس اضافه شده است، امکان دیکته‌کردن لغات از طریق میکروفون تبلت و مشاهده‌ی لغات تایپ شده در سند مورد نظر است. شاید جالب‌ترین نکته‌ی این قابلیت امکان باز کردن یک سند از طریق چندین ابزار و مشاهده‌ی لغات تایپ شده در سند در حال ویرایش در تمامی ابزارهایی است که این سند در آن‌ها باز شده است. مطمئنا این ویژگی یکی از کاربردی‌ترین مواردی است که تا حال در این سرویس توسط گوگل توسعه داده شده است.

این ویژگی در آینده‌ای نه‌چندان دور راه به سوی نسخه‌ی دسکتاپ نیز باز خواهد کرد. هنوز سخنی از زمان عرضه‌ی این سیستم برای دسکتاپ به میان نیامده است، اما امید است تا در آینده‌ای نزدیک این ویژگی را در نسخه‌ی دسکتاپ نیز شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات