اولین نگاه: گوگل پلاس توجه خود را به تصاویر بهتر و داده‌های بزرگ‌تر متمرکز می‌کند

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۱:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
تقریباً دو سالی است که شبکه‌ی اجتماعی گوگل پلاس خود را در بین رقبای سرسختی چون فیس‌بوک و توئیتر وارد کرده است اما نتوانسته توجه کاربران را از فیس‌بوک منحرف کرده و به خود جلب نماید. اما حتی اگر گوگل پلاس هنوز تمامی دوستان شما را در خود جای نداده است، این شبکه دارای یکی از پرقدرت‌ترین دیتا سنترهای جهان است. از امروز قرار است این شبکه با بهره‌مندی از همین زیرساخت پرتوان، به بهبود کیفی تصاویر کاربران اقدام نماید.
تبلیغات

گوگل بر روی قابلیت‌های آموزش ماشینی خود متمرکز شده و می‌کوشد تا از این طریق استفاده از شبکه‌ی اجتماعی خود را به عادات روزمره‌ی کاربران بدل کند. ویک گوندوترا، که مسئول رهبری اقدامات اجتماعی گوگل است ابراز می‌دارد:

حالا دیتا سنترهای گوگل به مثابه تاریک‌خانه‌های نوین عمل می‌کنند.

امروزه تصاویر به بخشی مهم و جدا ناشدنی از گوگل پلاس بدل شده‌اند؛ به همین خاطر گوگل تصور می‌کند که اگر مکانی مناسب برای تصاویر شما باشد، بر اثر آن‌ها، دوستان شما را نیز بدست خواهد آورد.

قدرتمندی دیتا سنترهای گوگل از سه جهت به کمک شبکه‌ی اجتماعی گوگل می‌آید: پردازش قدرتمندتر که می‌تواند روند پردازش تصاویر و ویرایش یا انتخاب آن‌ها را تسهیل نماید، فید خبری باز طراحی شده که می‌تواند تگ‌های هش خودکار را برای شناسایی بهتر تصاویر ایجاد نماید؛ و یک سیستم یکپارچه‌ی پیام‌رسانی که می‌کوشد گوگل را به قطب تعاملات بر خط بدل کند.

VicGundotra

این بروزرسانی‌ها یک سال پر بیم و امید را برای گوگل در پی خواهند داشت، تا این کمپانی را در زمینه‌ی شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح نماید. در گام نخست، این شبکه قابلیت ورود یکپارچه‌ای را برای تمامی سرویس‌های گوگل ارائه می‌کند و با توجه به تعداد کاربران وارد شده در این شبکه، نمودارهای رشد آن‌ها را در اختیار مقامات گوگل قرار می‌دهد. برای یکپارچه‌سازی محصولات گوگل، حداقل گوگل پلاس را باید موفقیتی برای آن‌ها دانست، هر چند که آن‌ها تنها ۶۰ درصد از پروژه‌ی گوگل پلاس خود را عملی کرده‌اند.

این شبکه در حال حاضر دارای بیش از ۱۹۰ میلیون کاربر فعال است که هر ماهه از plus.google.com دیدن می‌کنند و ۳۹۰ میلیون نفر هم حداقل یک حساب گوگل پلاس برای خود دست و پا کرده‌اند. در این رابطه گروندوترا می‌گوید:

باورش سخت است که در کمتر از دو سال به اینجا رسیده‌ایم. ما از این اعداد و ارقام و این مسیری که در پیش داریم خشنود هستیم. و این رشد هفتگی برایمان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

در همین حال، گوگل پلاس هنوز با مشکلاتی دست به گریبان است. بدین ترتیب علی‌رغم رشد روز افزون و اقبال کاربران به این سرویس، بنا به آمار و ارقامی که موسسه تحقیقات رسانه‌ی نیلسون منتشر کرده است، متوسط کاربران تنها ۶ دقیقه و ۴۷ ثانیه را در این شبکه صرف می‌کنند؛ که در مقایسه با ۶ ساعت و بیشتری که کاربران در فیس‌بوک صرف می‌کنند عدد بسیار ناچیزی است. گوگل در این باره معتقد است که این اعداد بسیار پایین‌تر از ارزیابی‌های داخلی آن‌هاست. سال گذشته، گوگل گزارش داد که متوسط کاربران ۱۲ دقیقه در روز در گوگل پلاس هستند؛ البته از آن زمان تاکنون، آن‌ها از ارائه اطلاعات بروز شده در این باره خودداری کرده‌اند. موضوعی که قابل انکار نیست آنکه، گوگل بسیار عقب‌تر از رقبای سنتی خود در این حوزه قرار دارد.

Facebook

با ورود به مقوله‌ی دیتا سنترها، گوگل امیدوار است با استفاده از سازوکارهای یادگیری ماشینی قدرتمندی که در اختیار دارد، نه تنها بتواند کاربران را به این شبکه جلب کند، بلکه آن‌ها را در همان جا حفظ کند. و همان‌طور که در مورد اینستاگرام و فیس‌بوک اتفاق افتاد، گوگل می‌کوشد از مزیت غیرقابل انکار تصاویر بهره ببرد. بهره از مدیوم عکس جزء اولین رویکردهای ترغیبی گوگل پلاس بوده است؛ و می‌تواند عریض‌ترین تصاویر تا سقف ۲۰۴۸ پیکسل را نمایش دهد. (از ماه گذشته گوگل به کاربران خود اجازه‌ی آپلود تصاویر کامل را داد). تاکنون گوگل همه‌ی تلاش خود را صرف کرده تا شبکه‌ی اجتماعی خود را به عنوان مأمنی برای تصاویر کاربران سازد. با بروزرسانی امروز، آن‌ها می‌کوشند از همه لحاظ آلبوم دیجیتالی ایده‌آلی برای تصاویر کاربر باشند.

گوگل قادر است، با اجازه‌ی شما، بهترین تصاویرتان را انتخاب نماید، آن‌ها را بهینه‌سازی کرده و تصاویر تازه‌ای از دل آن‌ها بیرون آورد و یا حتی از فایل‌های آپلود شده، تصاویر انیمیشنی بسازد. گوندوترا در این باره می‌گوید:

می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که وقتی دوربین خود را به قابلیت‌های ابری گوگل متصل کنند چه اتفاقی می‌افتد، زمانی که هر دو را با هم یکپارچه می‌نماییم، تصور می‌کنیم که قادر به انجام جمبل و جادو هستیم. و در نهایت می‌توانیم وقت ارزشمند شما را هدر ندهیم. ما قادریم به راحتی بسیاری از وظایف خسته‌کننده‌ و روتین ویرایش تصاویر شما را به صورت خودکار انجام بدهیم. به اعتقاد ما این کار فوق‌العاده‌ای است.

گام بعدی، جمع‌آوری و انتشار تمامی این تصاویر در گوگل پلاس است، به طوری که تعاملی‌تر به نظر آید. اینجاست که فیدهای باز طراحی شده خود را به خوبی نشان می‌دهند. و قالب سه ستونه موجب می‌شود تا سایت از نظر اطلاعاتی، غنی‌تر گردد در حالی که تصاویر و انیمیشن‌ها موجب جذابیت‌های ظاهری می‌گردند. دیتا سنترها زمانی حائز اهمیت می‌شوند که ‌هش‌تگ‌های مرتبط به میدان وارد می‌شوند و موجب مهار نمودار دانش شرکت شده و تصاویر و متون را به هم پیوند می‌دهند تا میلیون‌ها مدخل موجود به طرز بهینه‌تری مورد شناسایی و کاوش گوگل قرار گیرند.

eiffel-tower

برای نمونه تصویری از برج ایفل با دیگر تصاویر این نماد مهم پاریس مرتبط می‌شوند، جالب اینکه حتی تصاویری که در نام‌شان اشاره‌ای به این برج نشده هم شناسایی شده و در این فهرست گردآوری می‌شود. یا مطلبی که درباره‌ی یکی از بازیکنان تیم ورزشی سانفرانسیسکو است، با دیگر اطلاعات تیم ورزشی همراه می‌شود و این یعنی گوگل ارتباط این فرد، تیم و شهرش را به خوبی می‌فهمد. به این ترتیب بازدیدکنندگان با مجموعه‌ای بسیار کامل از اطلاعات به هم تنیده بمباران خواهند شد. اطلاعاتی که همگی به طور خودکار گردآوری شده‌اند.

اتصال این قابلیت‌های جدید به هم نشانگر آن است که سرویس‌های یکپارچه‌ی این شرکت نظیر برنامه‌ی پیام‌رسان، پیامک، و گفتگوی صوتی و تصویری تحت یک بستر صورت خواهند گرفت. و اگر این بستر به زمینه‌ای مفید برای کاربران گوگل بدل شود، آن‌ها می‌توانند به سادگی کاربران را به سایر سرویس‌های خود سوق دهند.

با توجه به بروزرسانی‌های جدید در گوگل پلاس می‌توان چنین استنباط کرد که توان یادگیری ماشینی می‌تواند روحی تازه را در این بستر بدمد. و با توجه به تصاویر، مدیریت برنامه‌های موجود و ویرایش تصاویر فضای بسیار بزرگی را برای یازی به گوگل می‌دهد. آن‌ها در معرفی این قابلیت به خوبی توانستند تصاویر آماتوری را بهبود دهند و خروجی قوی‌تری از آن بگیرند. که این مورد شامل تصحیح نور و تغییر در کنتراست تصویر بود.

اما این موضوع نیز صحیح است که برنامه‌های موفقیت در زمینه‌ی عکاسی نظیر اینستاگرام و هیپستاماتیک از بهترین گزینه‌ها برای ارتقای کیفیت تصاویر هستند و می‌توانند با جذابیت‌هایی که دارند در کنار پویایی و دستیابی به افکت‌های گوناگون بسیاری از کاربران را از آن خود کنند. گوگل همچنین بدش نمی‌آید عکاسان حرفه‌ای بیشتری را به خود جذب کند. اما آن‌ها در حال حاضر بر قابلیت «بهینه‌سازی خودکار» شبکه اجتماعی خود متمرکز شده‌اند – و احتمالاً «بهینه‌سازی‌های» یک کلیکی بتواند تجربه‌ای مشابه اینستاگرام را به کاربران هدیه دهد.

screenshot main

البته این موضوع را نباید از یاد ببریم که تا چه حد کاربران مایل به دریافت قابلیتی نظیر تگ‌های هش رایانه‌ای هستند، حتی اگر چنین تگ‌هایی به نمودار دانش گوگل مرتبط شده باشند. شاید این امکان موجب نمایش تصاویر ارزشمند کاربران شود که ممکن است آن‌ها مایل به آن نباشند.

با این حال، اگر هدف از این اقدامات جذب کاربران برای گذراندن وقت بیشتر در شبکه اجتماعی گوگل است، این اقدام را می‌توان آغازی خوب دانست. شبکه‌ای که تصاویر زیادی را به خود جلب کند، روزی می‌تواند کاربران خود را نیز بیفزاید. این همان روند موفقیتی است که فلیکر، فیس‌بوک و اینستاگرام پیموده‌اند. اما هدف گوگل پیوند دادن تصاویر و داده‌های بزرگ است و ایجاد شبکه‌ای به هم تنیده از اطلاعات و تصاویر که ارائه دهنده‌ی تجربه‌ای عمیق‌تر نسبت به سایرین باشد. آیا این الگوریتم‌های ریاضی می‌توانند کاربران را به گوگل پلاس وفادار نگاه دارند؟ نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات