گوگل با تغییر صفحه اصلی خود، یاد پیشگام برنامه نویسی کامپیوتر، گریس هاپر را گرامی داشت

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
اگر امروز به صفحه اصلی گوگل سر بزنید با شکل و شمایل جدید آن که برای گرامی داشت گریس هاپر، ترتیب داده شده است مواجه می‌شوید. او ریاضی‌دان پیشگامی بود که استفاده از زبان‌های برنامه نویسی با کدهای مشابه زبان انگلیسی را رواج داد. او خالق اولین کامپایلر دنیای کامپیوتر است.
تبلیغات

تا پیش از تلاش‌های گریس هاپر، کامپیوترها تنها برای محاسبات عددی و اجرای برنامه‌هایی که با کدهای باینری نوشته می‌شدند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند. کار کردن با کدهای باینری نیز کار هر کسی نبود و برای ساخت یک برنامه ساده می‌بایست، متخصصین ساعت‌ها زمان صرف کنند. او در سال 1951 و پس از کار با کامپیوتر در خلال پروژه منهتن در طول جنگ، توانست یک سیستم A-O را برای UNIVAC 1 توسعه دهد که از آن به عنوان اولین کامپایلر کامپیوتر یاد می‌شود. این کامپایلر بعدها توسعه یافت و با نام COBOL شناخته شد. کوبول در واقع اولین زبان برنامه نویسی دنیا است که از دستورات شبیه به زبان انگیسی پشتیبانی می‌کند و برنامه نویس نیازی به نوشتن کدهای ماشین ندارد. بعدها زبان‌های برنامه نویسی بسیاری بر اساس همین روش تولید و عرضه شدند.

خانم گریس هاپر ریاضی‌دان اهل نیویورک که به‌عنوان نخستین بانوی نرم‌افزار و نخستین مادر و مدرس برنامه‌نویسی رایانه شناخته می‌شود، اولین زبان برنامه‌نویسی را در دهه ۱۹۵۰ برای رایانه مارک یکم و یونیواک یکم اختراع کرد و نخستین مترجم (کامپایلر) را ساخت.

 وی نخستین زنی بود که درجهٔ دکترای ریاضی را در دانشگاه ییل (Yale) دریافت کرد و به‌عنوان پیرترین افسر در خدمت نیروی دریایی آمریکا بود. او در 9 دسامبر 1906 به دنیا آمد و در 1 ژانویه 1992 از دنیا رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات