لنوو روی تجارت تلفن‌های هوشمند حساب ویژه‌ای باز کرده‌ است، اما فروش PC این شرکت نیز همچنان رو به رشد است

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
درست زمانی که تمام تولید کنندگان PC در دنیا از جمله دل، اچ‌پی، ایسر و  غیره با مشکل کاهش تقاضا و متقابلا کاهش درآمد روبرو هستند، بازار کامپیوترهای ویندوزی لنوو همچنان رو به رشد است. با این وجود این تولیدکننده بزرگ چینی قصد دارد وضعیت مشابه‌ای را در بازار تلفن‌های هوشمند ایجاد کرد.
تبلیغات

لنوو گزارش مربوط به سه ماهه آخر سال ۲۰۱۳ را منتشر کرد و در آن از رشد ۳۱ درصدی سود این شرکت نسبت به سال گذشته خبر داد. این کمپانی چینی در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۳ توانست ۲۶۳.۳ میلیون دلار سود بدست آورد. این در حالی است که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۲ سود لنوو ۲۴۷.۲ میلیون دلار بوده است. لنوو در گزارش عملکرد مالی خود اعلام نموده که خرید موتورولا و همچنین تجارت سرورهای IBM ممکن است سوددهی کوتاه مدت این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد.

lenovo-net-income-fixed

هرچند بازار لپ‌تاپ و کامپیوترهای رومیزی مدام در حال کوچک شدن است، اما درآمد لنوو از این بازار رو به رشد بوده است. لنوو در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده PC در دنیا است و غول‌های دیرینه این صنعت مانند HP و Dell را پشت سر گذاشته است. تعداد PCهای فروش رفته این شرکت در سه ماهه سوم سال گذشته نسبت به همین فاصله زمانی در سال پیش از آن، نزدیک به ۶.۶ درصد رشد داشته است. جالب است بدانید که درآمد این شرکت در بخش‌های مختلف از جمله تلفن‌های موبایل، تبلت‌ها و PCها نزدیک به ۱۵ درصد رشد داشته است.

اما لنوو خیلی خوب می‌داند که در آینده نه چندان دور،  رشد PC متوقف خواهد شد و از این رو سرمایه گذاری بزرگی را بر روی تجارت تلفن‌های هوشمند، تبلت، سرورها و سرویس‌های ابری کرده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید لنوو سال گذشته پنجمین تولید کننده بزرگ تلفن هوشمند در دنیا بوده است. حدود ۳۷ درصد از کل درآمد لنوو از بازار چین تامین می‌شود و مناطقی همچون اروپا، خاورمیانه و افریقا در مجموع ۲۷ درصد از درآمد این کمپانی را شامل می‌شوند. بازار امریکا ۲۱ درصد و بازار آسیا نیز ۱۵ درصد باقی مانده درآمد لنوو را تشکیل می‌دهند.

حال باید منتظر ماند و دید آیا لنوو به کمک موتورولا قادر خواهد بود تا در بازار تلفن‌های هوشمند نیز به عنوان برترین برند شناخته شود یا خیر. شاید چنین پیش‌بینی با حضور رقبای قدرتمندی همچون اپل و سامسونگ دشوار باشد، اما اگر روند رو به رشد لنوو در بازار PC با حضور رقبای قدرتمندی همچون HP و Dell را به خاطر بیاوریم، پی به پتانسیل تولیدی بسیار بالای این کمپانی چینی خواهیم برد و احتمال مطرح شدن لنوو به عنوان برترین برند تولید کننده تلفن هوشمند را محتمل خواهیم دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات