ارزش اینستاگرام از زمان تصاحبش توسط فیسبوک ۴۹ برابر شده است

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
زمانی که فیس‌بوک در آوریل ۲۰۱۲ حاضر شد ۱ میلیارد دلار برای خرید اینستاگرام پرداخت کند، بسیاری مارک زاکربرگ را به دلیل گرفتن این تصمیم سرزنش کردند. اما حالا ارزش اینستاگرام ۴۹ برابر شده است.
تبلیغات

سه سال پیش مارک زاکربرگ برای خرید شبکه اجتماعی اینستاگرام، مبلغ یک میلیارد دلار پیشنهاد کرد. البته قیمت نهایی ۷۱۵ میلیون دلار بسته شد و فیس‌بوک در واقع بابت هر کاربر اینستاگرام ۳۳ دلار پرداخت کرد. حال به نظر می‌رسد فیسبوک پاداش این تصمیم درست خود را گرفته است. ارزش این شبکه اجتماعی مبتنی بر تصویر، در عرض ۳ سال ۴۹ برابر شده است.

سوال مهم این است که اینستاگرام چگونه در این مدت کوتاه توانسته حالا با ۳۵ میلیادر دلار ارزشی بیشتر از لینکدین و توییتر بدست آورد؟ پاسخ کوتاه به این سوال را باید در «تبلیغات» جستجو کنیم.  تبلیغاتی که باعث شده این شبکه اجتماعی اشتراک تصاویر کاربران بسیاری پیدا کند.

جالب است در ابتدا بدانید که برآورد‌ها نشان می‌دهد تعداد کاربران اینستاگرام تا سال آینده ۴۰ درصد نیز از مقدار کنونی بیشتر خواهد شد. احتمال این رخداد بسیار بالا است، چرا که بین ماه‌های مارس تا دسامبر سال جاری میلادی کاربران این شبکه اجتماعی ۵۰ درصد رشد داشته‌اند. تحلیلگران بر این باورند که اینستاگرام در آینده می‌تواند با تبلغ کردن بیشتر کاربران بیشتری پیدا کند که البته با این کاربران توانایی بدست آوردن پول بیشتری را برای خود فراهم کند. اما این موضوع برای من و شما کاربر اینستاگرام به چه معنی است؟

تنها یک سال از زمانی که اینستاگرام تصمیم به آوردن تبلیغ به درون اپلیکیشن‌های خود گرفت، می‌گذرد. اما پیش‌بینی می‌شود درآمد بیشتر اینستاگرام دیگر به نشان دادن تبلیغات بیشتر وابسته نیست. به عبارت دیگر، کاربران ایسنتاگرام برای زاکربرگ حالا از اهمیت بسیار بالاتری برخورداند. اهمیتی که هر کاربر را برای این شبکه به ارزش ۸۰ دلار می‌رساند و تصور تبلیغات سنگین در اینستاگرام، همچون آنچه در فیس‌بوک وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد. موسسه تحلیلی و تحقیقی Citi بر این باور است که اینستاگرام برای نشان دادن تبلیغات به هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۴۸ دلار دریافت می‌کند (تا پایان امسال). این مقدار کمتر از مبلغی است که توییتر دریافت می‌کند اما اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بزرگتر با پیش‌روندگی بیشتر و مخاطب محورتر است. همین سه عامل باعث می شود تا اینستاگرام شبکه‌ای مناسب برای تبلیغ‌کنندگان آینده نگر باشد.

disney-ads

تبلیغ دیزنی در اینستاگرام با کیفیت بالا و فیلتر‌های عکاسی مناسب

مسئله دیگری که در بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا نیز به چشم می‌خورد از این قرار است؛ فیس‌بوک به جای اینکه هر صفحه‌ای را پر از تبلیغات کند، با هدف قرار دادن اطلاعات عمومی کاربران سعی می‌کند پست‌های اسپانسر‌های خود را به صورت موثر‌تر از باقی شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارد. اینستاگرام نیز با همین سیستم می‌تواند با توجه به نوع علایق شما و همچنین عکس‌ها و پست‌های مختلفی که لایک می‌کنید، نوع تبلیغ مناسب حال و علایق شما را به نمایش بگذارد و به تبع آن پول بیشتری به جیب بزند.

اما مسئله‌ی که نیاز است در این میان به آن توجه ویژه شود تعادل بین خواسته‌های تبلیغاتی و مخاطبان حساس در این شبکه است. تاکنون اینستاگرام توانسته به خوبی این وظیفه را انجام دهد. برای مثال شما در این شبکه اجتماعی هیچگاه نمی‌بینید که تبلیغ یک جت‌اسکی در برابر یک مرد ۶۵ ساله به نمایش درآید. این شیوه تبلیغاتی و کسب کردن درآمد است که بدون اینکه به شما آزاری رساند باعث شده اینستاگرام شبکه‌ای با این رشد فزآینده باشد و بتواند شبکه‌های بزرگی همچون توییتر را به راحتی پشت سر بگذارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات