5 پیش‌بینی در باب نحوه‌ی تغییر اپلیکیشن‌ها در سال 2015

جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
مطالعه 5 دقیقه
با گسترش استفاده از ابزار‌های موبایل در گوشه و کنار جهان، تمامی صنایع وابسته به این گجت‌ها نیز تعاریف جدیدی یافته‌اند. برای مثال می‌توان به اپلیکیشن‌ها اشاره کرد که با تغییر ماهیت به یک عنصر استراتژیک در موفقیت پلتفرم‌ها و همچنین یک راهکار مناسب برای ارائه‌ی خدمات از سوی کسب‌وکارها به مشتریان تجاری و مشتریان معمولی تبدیل شده‌اند. اما در دنیایی که حرکت رکن اساسی آن است، تغییر اجتباب‌ناپذیر است، از این‌رو اپلیکیشن‌ها نیز بنابر ذات تغییر پذیر خواسته‌های انسان، تغییر خواهند کرد. در ادامه به بررسی تغییرات محتمل اپلیکیشن‌ها در سال ۲۰۱۵ خواهیم پرداخت.
تبلیغات

 همانطور که گفتیم، این روز‌ها استفاده از اپلیکیشن‌ها به یکی از ابزار‌های تجارتِ موفق تبدیل شده‌اند که شاید نمونه‌ی ملموس چنین سیاست‌هایی را بتوان در کشورمان نیز مشاهده کرد؛ چراکه هر روز شاهد انتشار اپلیکیشن مخصوص انواع کسب و کارها در کنار توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی خدمات به مشتریان هستیم. از این‌رو برای حضور در بازار رقابتی، دریافت نیازهای کاربران در کنار پیشرفت فناوری و در اختیار گرفتن امکانات بیشتر، تغییرات را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. شاید بتوان چنین ادعایی را سرعت فزاینده افزایش تعداد اپلیکیشن‌ها دانست. مطمئنا با افزایش تعداد محصولات توسعه‌دهندگان راهکارهایی را برای جذب بیشتر مخاطبان در پیش خواهند گرفت. همچنین باید به کاربرد اپلیکیشن‌ها در راهکارهای درون‌سازمانی نیز اشاره کرد که به موجب سهولت دسترسی کاربران در پیش گرفته شده است.

با توجه به اینکه به آخرین فصل از سال ۲۰۱۴ میلادی وارد شده‌ایم، نگاهی به تغییرات ممکن در ساختار اپلیکیشن‌ها خواهیم کرد.

۱. اپلیکیشن‌ها بیش از پیش با تمرکز روی وظیفه‌ی خاصی عرضه خواهند شد

در اولین روز‌های توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای گجت‌های‌هوشمند، توسعه‌دهندگان با در نظر گرفتن چندین وظیفه، اپلیکیشن‌های خود را توسعه داده و منتشر می‌کردند. پیش‌تر اضافه‌کردن قابلیت‌های اضافی به یک اپلیکیشن مساله‌ی ساده‌ای بود. اما با تغییر نگرش در مورد اپلیکیشن‌ها و استفاده از این محتویات دیجیتال به‌عنوان ابزار، اپلیکیشن‌ها با هدف ادای یک وظیفه بصورت کامل توسعه داده خواهند شد. هم‌اکنون شاهد ازدیاد انواع اپلیکیشن‌ها در دنیای مصرف‌کنندگان عادی هستیم، از این‌رو با تخصصی شدن اپلیکیشن از این‌نظر که هدف در اختیار گذاشتن وظیفه‌ی خاصی باشد، ارزش محصول بالاتر می‌رود.

مدیران فناوری در سازمان‌ها در پی استفاده از فناوری و تغییر شکل آن در حول سرویس تجاری خود برای مشتریان هستند. مدیران فناوری سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای گوناگون در تلاشند تا ابزار‌های تجاری مورد نظر خود را در قالب تعاملات طبیعی کاربران با تلفن‌های‌هوشمندشان در اختیار آن‌ها قرار دهند. فیس‌بوک مثال خوبی از این سیاست است. فیس‌بوک هم اکنون سرویس چت و اشتراک‌گذاری خود را در قالب دو اپلیکیشن جداگانه در اختیار کاربران گذاشته است که پیش‌تر همگی در یک اپلیکیشن در تلفن‌های‌هوشمند مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

۲. ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها برای دوره‌های زمانی خاص

در کنار سیاست ارائه‌ی اپلیکیشن‌های اختصاصی توسط کمپانی‌ها، کسب و کارها راهکار دیگری را نیز در پیش خواهند گرفت و آن ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها برای دوره‌ی زمانی خاصی است. پیش‌تر و در اولین سال‌های رواج استفاده از اپلیکیشن‌ها به‌دلیل هزینه‌ی بالای تولید آن‌ها، چنین امری کمی دور از منطق به‌نظر می‌رسید، اما هم‌اکنون با وجود پلتفرم‌هایی که امکان ایجاد و توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را تسهیل کرده‌اند، می‌توان اپلیکیشن‌هایی را برای دوره‌های زمانی خاص به منظور تحقق اهداف کوتاه مدت منتشر کرد.

برای مثال می‌توان چنین اپلیکیشن‌هایی را در خدمت کسب و کارهایی چون فروشگاه‌ها یا برند‌های البسه خواند که در فصل‌های مختلف به منظور فروش اجناس خود یا ارائه‌ی کاتالو‌گ‌های خود با امکان خرید از داخل اپلیکیشن عنوان کرد که تنها برای یک فصل تهیه شده و برای فصل بعد اپلیکیشن دیگری تدارک دیده خواهد شد.

چنین سیاستی را نیز می‌توان برای انتشار نسخه‌های مختلف از یک اپلیکیشن مورد استفاده قرار داد. برای مثال یک برند بین‌المللی می‌تواند یک اپلیکیشن را براساس فاکتورهای مورد نظر در مناطق مختلف توسعه دهد که هر یک از اپلیکیشن‌ها براساس فاکتورهای محل ارائه‌ی سرویس یا خدمات متغیر خواهد بود. چنین قابلیتی بسیار کاربردی خواهد بود.

۳. استفاده از اپلیکیشن‌ها برای بازاریابی

با قبول این حقیقت که اپلیکیشن‌ها را می‌توان برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار داد و نیازی به استفاده از اپلیکیشن به‌عنوان یک سرویس دائمی نیست، اپلیکیشن‌ها از این پس به‌عنوان یکی از ابزار‌های بازاریابی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پس از استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزاری تجاری در جهت مقاصد بازاریابی، اپلیکیشن‌ها نیز به‌عنوان ابزاری با پتانسیل بالا در این حوزه به‌کار گرفته خواهند شد. با توجه به اینکه همیشه گجت‌های‌هوشمند موبایل همراه کاربران هستند، از این‌رو این ابزار‌ها از ارزش بالایی نزد بازاریابان برخوردارند، در نتیجه شاهد استفاده از سرویس‌های مکان‌یابی، اشتراک‌گذاری تصاویر و پیام‌رسان در جهت تحقق مقاصد بازاریابی خواهیم بود.

۴. استفاده از اپلیکیشن‌ها برای مقاصد درون سازمانی

این روز‌ها شاهد توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها توسط بخش IT‌ کمپانی‌ها برای استفاده در جهت ارائه‌ی خدمات و سرویس‌ها هستیم. البته این تنها مورد از اپلیکیشن‌های توسعه داده شده نبوده و توسعه‌دهندگان هر سازمانی اپلیکیشن‌هایی را نیز برای تحقق اهداف درون سازمانی توسعه می‌دهند. اپلیکیشن‌های توسعه داده شده برای استفاده در یک سازمان، گروه یا بخش تنها جنبه‌ی اطلاع رسانی همگانی نداشته و به‌عنوان ابزاری به‌منظور ارائه‌ی خدمات ویژه به گروهی از افراد، اعضای سازمان یا برای مثال دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵. افزایش قابلیت تعامل اپلیکیشن‌ها

برای بالابردن تعامل با کاربران توسعه‌دهندگان درصدد یافتن بهترین روش ارتباطی با کاربران خود از طریق اپلیکیشن‌ها هستند. در پیش گرفتن چنین سیاستی برای ارتباط با چندین میلیون کاربر یا تعداد محدودی از افراد روش صحیحی است. برای مثال در اپلیکیشن داخلی مخصوص تیم فروش در یک کمپانی، بروزرسانی‌های منظم و دوره‌ای برای در میان گذاشتن آخرین اطلاعات محصولات با تیم فروش است که می‌توان آن را ارتباطی یک طرفه خواند؛ همچنین می‌توان اپلیکیشن نیروی انسانی را نیز در این حوزه برشمرد که از طریق آن می‌توان به نیروی انسانی سازمان اطلاع رسانی کرد.

در گستره‌ی وسیع‌تر، در حال حاضر نمونه‌‌ای از اپلیکیشن‌های ارتباطی با در اختیار گذاردن امکاناتی چون شخصی سازی چت‌ها با محوریت مکان سعی در بالابردن تعداد کاربران و افرایش تعامل کاربران با اپلیکیشن دارند. همچنین در کنار این امکانات باید به مکانیزم‌هایی در جهت دریافت بازخورد کاربران اشاره کرد که برای دریافت نظرات آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای نمونه می‌توان به Google Rewards اشاره کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟ اپلیکیشن‌ها که نقش پررنگی را در دنیای ابزار‌های موبایل در اختیار دارند، به کدامین سمت پیش می‌روند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات